PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
12 października 2017 18:59 Polska Agencja Prasowa

Jaka inflacja we wrześniu?

We wrześniu br. inflacja wyniosła 2,2 proc. w ujęciu rocznym, a w porównaniu z sierpniem tego roku ceny wzrosły o 0,4 proc. - poinformował w czwartek Główny Urząd Statystyczny. Tym samym GUS potwierdził wcześniejsze dane przekazane w tzw. szybkim szacunku.

"Ceny towarów i usług konsumpcyjnych we wrześniu 2017 r. w stosunku do poprzedniego miesiąca wzrosły o 0,4 proc. (w tym towarów - o 0,6 proc., przy spadku cen usług - o 0,2 proc.). W poszczególnych grupach towarów i usług konsumpcyjnych odnotowano zróżnicowaną dynamikę cen. Największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały w tym okresie wyższe ceny żywności (o 0,5 proc.), odzieży i obuwia (o 2,1 proc.), w zakresie transportu (o 1,0 proc.) oraz mieszkania (o 0,3 proc.), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio po 0,11 p. proc. oraz o 0,09 p. proc. i 0,08 p. proc." - napisano w komunikacie GUS.

Niższe ceny w zakresie rekreacji i kultury (o 1,1 proc.) obniżyły ten wskaźnik o 0,08 p. proc.

"Wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych we wrześniu br., w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku, wyniósł 2,2 proc. (w tym usługi wzrosły - o 2,7 proc., a towary - o 2,0 proc.) i znajdował się w granicach odchyleń od celu inflacyjnego określonego przez Radę Polityki Pieniężnej (2,5 proc. +/- 1 p. proc.). Największy wpływ na ukształtowanie się wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na tym poziomie miały wyższe ceny żywności (o 5,3 proc.) oraz opłat w zakresie mieszkania (o 1,8 proc.), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 1,16 p. proc. i 0,47 p. proc." - podał GUS.

Dodano, że niższe ceny odzieży i obuwia (o 4,6 proc.) obniżyły ten wskaźnik o 0,25 p. proc.

Zgodnie z komunikatem GUS, licząc w ujęciu miesięcznym, ceny żywności wzrosły we wrześniu br. w porównaniu z poprzednim miesiącem o 0,5 proc. wobec spadku o 0,7 proc. w sierpniu br. "Najbardziej podrożało masło (o 6,9 proc.), warzywa (o 2,4 proc.) i ryż (o 1,0 proc.). Więcej niż w poprzednim miesiącu należało zapłacić za artykuły w grupie "mleko, sery i jaja" (przeciętnie o 0,7 proc., w tym jogurty, śmietanę, napoje i desery mleczne - o 0,9 proc., sery i twarogi oraz mleko - po 0,7 proc., a także jaja - o 0,6 proc.)" - napisano.

GUS podał, że we wrześniu br. konsumenci płacili więcej za makarony i produkty makaronowe (o 0,5 proc.) oraz mięso (przeciętnie o 0,3 proc.). Nieznacznie podrożało pieczywo i mąka (po 0,1 proc.). Mniej niż w sierpniu br. płacono za cukier (o 2,9 proc.), czekoladę (o 1,4 proc.) oraz owoce (o 1,0 proc.).

Zanotowano spadek cen tłuszczów roślinnych (o 0,3 (proc.) oraz ryb i owoców morza (o 0,2 proc.).

"We wrześniu br. napoje bezalkoholowe potaniały przeciętnie o 0,1 proc. Mniej niż w poprzednim miesiącu płacono za soki owocowe i warzywne (o 0,6 proc.), kakao i czekoladę w proszku (o 0,3 proc.) oraz herbatę (o 0,1 proc.). Wzrosły natomiast ceny wód mineralnych lub źródlanych (o 0,5 proc.) oraz kawy (o 0,1 proc.). W porównaniu z poprzednim miesiącem zanotowano wzrost cen napojów alkoholowych o 0,5 proc. oraz wyrobów tytoniowych o 0,2 proc." - wyjaśnił GUS.

"Koniec wyprzedaży kolekcji wiosenno-letniej, a także wprowadzenie na rynek nowej kolekcji jesienno-zimowej spowodował, iż we wrześniu br. ceny obuwia i odzieży ukształtowały się na poziomie odpowiednio o 2,3 proc. i 2,1 proc. wyższym niż w sierpniu br." - dodano.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Tagi
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • VNPTW
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Złe wiadomości z kopalń
20 kwietnia 2024
32,227 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]