Operator systemu przesyłu Gaz-System rozważa możliwość świadczenia usług sprężania gazu ziemnego dla stacji tankowania pojazdów CNG, budowanych w oparciu o swoją infrastrukturę - wynika z ogłoszenia, jakie pojawiło się na stronie spółki.
Operator ogłosił zamówienie analizy techniczno-ekonomicznej, dotyczącej budowy stacji tankowania CNG (ang. Compressed Natural Gas), czyli sprężonego gazu ziemnego. Jej wyniki dadzą odpowiedź, ile takich stacji mogłoby powstać.
Jak powiedział rzecznik Gaz-Systemu Tomasz Pietrasieński, spółka zarządza około tysiącem stacji tzw. redukcyjnych, pomiarowych i redukcyjno-pomiarowych. Przeprowadza wstępne analizy tych stacji pod kątem zlokalizowania przy nich stacji tankowania CNG. Teraz spółka przeprowadzi dalszą selekcję i szczegółową analizę stacji.
- Celem analizy będzie sprawdzenie, przy których z tych stacji będzie istniała możliwość zbudowania punktu sprężania gazu do standardu CNG i zaoferowanie tych punktów podmiotom, które będą chciały prowadzić stacje tankowania CNG - powiedział.
Podkreślił, że aby na danej stacji mógł istnieć punkt sprężania gazu musi być spełnione szereg warunków - przyłącze elektroenergetyczne o odpowiedniej mocy, zachowana odległość od drogi i zabudowań, występowanie w pobliżu potencjalnych klientów flotowych.
CNG to sprężony gaz ziemny. Aby mógł posłużyć jako napęd trzeba go odpowiednio przygotować. Surowiec - przy użyciu wielostopniowych sprężarek gazu jest wiec sprężany do ciśnienia maksymalnego wynoszącego ok.25 MPa (megapaskali, czyli ok. 250 atmosfer). Można nim napędzać silniki zarówno z zapłonem iskrowym jak i samoczynnym. Podstawową zaletą tego paliwa jest wyraźnie niższa emisja CO2. Samochody osobowe na CNG mają poziomy emisji dwutlenku wyraźnie poniżej norm.
Przyjmuje się, że przerobienie diesla na gaz może obniżyć emisję CO2 nawet o jedną czwartą. Zasilanie CNG można stosować w samochodach osobowych, dostawczych i ciężarowych, autobusach komunikacji miejskiej, w pojazdach przedsiębiorstw komunalnych (śmieciarki, beczkowozy), jako paliwo do wózków widłowych i urządzeń specjalnych, a także do zasilania instalacji i urządzeń w awaryjnych wypadkach, np. uszkodzenia gazociągów dystrybucyjnych.
Aby gaz ziemny mógł zostać wykorzystany jako paliwo napędowe w postaci sprężonej (CNG) najpierw powinien zostać odpowiednio przygotowany. Wielostopniowe sprężarki gazu podnoszą jego ciśnienie do 24-25 MPa. Osoby tankujące pojazdy CNG muszą mieć specjalne uprawnienia.
Stacje tankowania CNG oprócz kompresorów sprężających i dystrybutorów wyposażone są również w magazyn gazu. Te ostatnie umożliwiają tankowanie w cyklach: szybkim - z magazynów złożonych ze zbiorników wysokociśnieniowych i sprężarek - takie tankowanie trwa ok. 3 minut w przypadku pojazdów osobowych lub dostawczych i 5-7 min w przypadku dużych pojazdów, oraz w cyklu wolnym, czyli wyłącznie za pomocą układów sprężarkowych - wówczas wykorzystuje się okres dłuższego postoju auta, np. w nocy.
W Polsce działa ok. 30 stacji CNG. Dla porównania - w Niemczech ponad 1000, natomiast w Czechach ponad 120.
Jak dodał Pietrasieński, na niektórych stacjach (tzw. stacjach-matkach) Gaz-System chciałby zaoferować usługę ładowania CNG na butlowozy, czyli specjalne ciężarówki, na których umieszczone są kontenery z butlami CNG, które z kolei będą rozwoziły gaz do klientów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.