Samorząd Wodzisławia Śląskiego chce przebudować i rozbudować budynek tamtejszego dworca kolejowego, a także utworzyć przy nim centrum przesiadkowe - i zbudować w mieście nowe drogi rowerowe. Obecnie trwa wyłanianie wykonawców obu przedsięwzięć.
Wpisują się one m.in. w plany uruchomienia - we współpracy z pobliskim Rybnikiem - dodatkowych pociągów łączących te miasta. Samorządom chodzi m.in. o zachęcenie mieszkańców do korzystania z transportu publicznego i odkorkowanie lokalnych dróg. Sprzyja temu wyremontowana w ostatnich latach linia kolejowa nr 158 Rybnik - Wodzisław Śląski - Chałupki.
W poprzednich latach samorząd Wodzisławia zdecydował, aby wraz z remontem linii nie budować przystanku kolejowego w rejonie istniejącego w tym mieście dworca autobusowego. W 2015 r. samorząd kupił od PKP miejscowy dworzec kolejowy. Zgodnie z realizowanymi obecnie zamierzeniami obiekt ten zostanie wyremontowany, a obok powstanie centrum przesiadkowe.
Wiosną tego roku miasto wyłoniło projektanta przebudowy i rozbudowy dworca, na początku sierpnia - otworzyło pięć ofert potencjalnych wykonawców. Przewidziane do marca 2019 r. prace zakładają zachowanie starej konstrukcji obiektu i zabiegi konserwatorskie (m.in. przywrócony zostanie naturalny kolor ceglanych murów). Docelowo dworzec z zewnątrz ma być podświetlony.
Do dotychczasowego budynku dostawiona ma zostać zewnętrzną klatka schodowa z windą; powstać ma też dodatkowa galeria, połączona z pierwszym piętrem dworca. Wewnątrz na parterze mają mieścić się m.in.: poczekalnia, strefa kas, skrzynki bagażowe, toalety, gastronomia i salonik prasowy; na piętrze - cztery sale przeznaczone na spotkania np. organizacji pozarządowych.
Przy dworcu utworzone ma zostać centrum przesiadkowe z okoliczną infrastrukturą drogową; miasto mają też przeciąć nowe drogi rowerowe. Przetarg na wykonawcę obu tych części inwestycji magistrat prowadzi od końcówki lipca; ostatnio przedłużając termin składania ofert - do 20 sierpnia br. Część przydworcowa ma być gotowa do wiosny 2019 r., część pozostałej infrastruktury - jesienią 2018 r.
Projektowana też już inwestycja związana z centrum przesiadkowym ma objąć m.in.: wjazd od ronda Karviny i utworzenie na części przylegającego skweru pętli i peronów dla autobusów oraz parkingu typu park&ride na 40 miejsc, budowę miejsca do bezpiecznego przechowania rowerów, wypożyczalni rowerów oraz parkingu dla osób niepełnosprawnych.
W ramach tego samego przetargu planowane jest też wyodrębnienie nowych ścieżek rowerowych wzdłuż obiegającej tzw. Nowe Miasto ul. 26 Marca oraz szerokiego ciągu pieszo-rowerowego od ul. Pośpiecha do Rodzinnego Parku Rozrywki "Trzy Wzgórza". Nowe trasy mają zostać włączone do obecnych dróg rowerowych.
Na przedsięwzięcia związane z dworcem i centrum przesiadkowym miasto zdobyło już unijne dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego. Pod kątem oszacowanego na 5,8 mln zł projektu rewitalizacji dworca dotacja z RPO to 4,9 mln zł (podczas otwarcia ofert przetargowych na wykonanie prac miasto określiło budżet zamówienia na 6,7 mln zł brutto).
Z kolei dofinansowanie pozyskane pod kątem szacowanych na 8,6 mln zł prac ujętych w projekcie centrum przesiadkowego - zbliża się do 6 mln zł (w dokumentacji przetargowej szacunkowy koszt poszczególnych części zamówienia miasto określiło na ponad 2,2 mln zł netto oraz niespełna 2,2 mln zł netto).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.