Przebudowywana od końca 2015 r. ponad 300-metrowa estakada ekspresowej trasy S1 w Sosnowcu została już oddana do ruchu - poinformowała GDDKiA. Tym samym na tym sosnowieckim odcinku ważnej dla tranzytu tzw. Wschodniej Obwodnicy GOP zakończyły się utrudnienia.
Pierwotnie gruntowny remont liczącej 330 m estakady zaplanowano na dwa lata. Od ich rozpoczęcia - w listopadzie 2015 r. - cały ruch kierowany był na jedną jezdnię. Korki przed zwężeniami sięgały początkowo nawet 1,5 km. Zwężenia miały długość 1,2 km; obowiązywało ograniczenie prędkości do 60 km/h.
W ostatnich dniach, gdy prace dobiegały końca, ruch odbywał się już po jednym pasie każdej jezdni S1. Po wymalowaniu pasów i zamontowaniu całej infrastruktury gotowe jezdnie zostały w pełni udostępnione we wtorek po południu. Jak zaznaczyła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, udało się to zrobić trzy miesiące przed terminem.
Na remontowanym odcinku (w pobliżu sosnowieckiego osiedla Bór) konieczna była częściowa rozbiórka dotychczasowej estakady (przebiegającej nad rzeką Bobrek i torami kolejowymi) oraz dojazdów do niej. Następnie obiekty odbudowywano (każdy z nich powstał z ponad 200 prefabrykowanych belek strunobetonowych), z uwzględnieniem obecnych wymagań nośności.
W ramach robót o łącznej wartości 21,7 mln zł Przedsiębiorstwo Robót Mostowych Mosty-Łódź przebudowało zbudowało nową konstrukcję jezdni o nośności przewidzianej dla najwyższej kategorii ruchu (KR-6; nacisk 115 kN/oś), dostosowało ich geometrię pionową i poziomą do wymagań dla dróg klasy S (ekspresowych), a także przebudowało dojazdy do estakady na długości łącznie ok. 120 m.
Choć ta inwestycja dobiegła już końca, GDDKiA przygotowuje w Sosnowcu kolejną, mającą do podobnych obciążeń dostosować kolejny odcinek S1 w tym mieście. "Rozbudowa drogi ekspresowej S1 odcinek Sosnowiec-Mysłowice" obejmie trasę o długości 4,9 km od węzła z ul. Lenartowicza do miejsca za jednostronnym zjazdem do terenów inwestycyjnych w miejscu kopalni piasku Maczki-Bór.
Według wcześniejszych informacji to zadanie trzyletnie, z finansowaniem zapisanym na lata 2017-19. W lipcu br. katowicki oddział GDDKiA podpisał umowę na zaprojektowanie przebudowy - dokumentację wykona za 633 tys. zł katowicka spółka Trakt.
W dotyczącym tego odcinka S1 programie inwestycyjnym GDDKiA są m.in.: przebudowa drogi pod kątem nacisku 115 kN, przebudowa odwodnienia oraz budowa ekranów akustycznych. Program zakłada też przebudowę łącznic węzła z ul. Lenartowicza i budowę rond w ciągu tej ulicy (na końcach obu łącznic).
Przedsięwzięcie to ma być prowadzone równolegle (i łączyć się w terenie) z budową przez sosnowiecki samorząd nowego węzła na S1. Połączy on ekspresową trasę z terenami inwestycyjnymi po dawnej kopalni piasku Maczki-Bór, obszarem Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w dzielnicy Dańdówka oraz drogą w kierunku centrum miasta - poprzez zbudowaną już częściowo w poprzednich latach dwujezdniową drogę do ul. 11 Listopada.
Pod koniec lipca również miasto podpisało umowę z wykonawcą projektu węzła. Dokumentację za 1,3 mln zł ma przygotować w ciągu 15 miesięcy katowicka spółka Complex Projekt. Obejmie ona częściowo bezkolizyjny węzeł na drodze S1 wraz z jej przebudową/poszerzeniem na długości ok. 1,1 km, a także budowę drogi o długości ok. 1,7 km (w tym skrzyżowania z łącznikiem, do istniejącej drogi na terenach inwestycyjnych).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.