Projekt tzw. pakietu mobilności będzie tematem czwartkowego posiedzenia Rady UE ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa przypomina o sprzeciwach wielu państw członkowskich, w tym i Polski wobec pomysłów pakietu.
Pod koniec maja Komisja Europejska przedstawiła propozycję przepisów, wchodzących w skład pakietu mobilności, które zobligują firmy transportowe do stosowania płacy minimalnej wobec kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Ma być ona stosowana, jeśli kierowca spędzi więcej niż trzy dni w miesiącu w danym kraju. Wcześniej jednak Francja i Niemcy, a niedawno także Austria wprowadziły swoje krajowe przepisy nakładające na przewoźników w transporcie międzynarodowym obowiązek stosowania wobec kierowców płacy minimalnej.
Komisja Europejska rozpoczęła procedury o naruszenie prawa unijnego przez te kraje po protestach ze strony państw Europy Wschodniej i zarzutach o stosowanie niedozwolonych praktyk protekcjonistycznych.
Polska zgłosi zastrzeżenia Radzie UE ds. Transportu
Jak podkreśliło MIB, kwestie związane z całym unijnym pakietem mobilności zostaną poruszone podczas czwartkowego posiedzenia Rady UE ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii, w której weźmie udział minister Andrzej Adamczyk.
MIB przypomniało, że nowe regulacje dotyczące zasad wykonywania transportu międzynarodowego były jednym z przewodnich motywów aktywności obecnego rządu. Jednym z rezultatów tych działań było przyjęcie 11 maja 2017 r. Wspólnego Oświadczenia Premierów Grupy Wyszehradzkiej, w którym sprzeciwili się szerokiemu włączeniu międzynarodowych usług transportowych w zakres regulacji o delegowaniu pracowników.
Resort podkreślił, że minister Adamczyk i wiceminister Justyna Skrzydło odbyli kilkadziesiąt spotkań na ten temat, m.in. z ministrami ds. transportu Węgier, Czech, Słowacji, Litwy, Chorwacji, Szwecji, Hiszpanii, Portugalii, Wielkiej Brytanii i Niemiec oraz ambasadorami Rumunii, Słowenii, Irlandii i Niemiec. Wielokrotnie wymieniali też opinie z komisarz ds. transportu Violetą Bulc oraz wysokimi urzędnikami Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu UE.
Jedenaście państw członkowskich UE, w tym Polska, przekazało komisarz ds. transportu Violecie Bulc list ze sprzeciwem wobec protekcjonistycznych regulacji w transporcie drogowym. Chodzi m.in. o płacę minimalną dla zagranicznych kierowców we Francji i Niemczech.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.