Sosnowiec przebuduje w najbliższym roku liczący ponad 4 km odcinek ul. 3 Maja. Ta jedna z głównych miejskich arterii, biegnąca m.in. przed głównym dworcem kolejowym, zyska nowe: nawierzchnię, buspasy, przystanki, chodniki i drogi rowerowe.
Na 4 maja w Sosnowcu zaplanowano rozpoczęcie planowanej na rok przebudowy liczącego ponad 4 km odcinka ul. 3 Maja. Jak akcentuje magistrat, ta najważniejsza arteria w mieście za ponad 24 mln zł zyska nowe: nawierzchnię, buspasy, przystanki, chodniki i drogi rowerowe.
To największy element prowadzonego przez miasto, przy wsparciu funduszy UE, projektu modernizacji infrastruktury autobusowo-tramwajowej za ok. 67 mln zł. Oprócz prac na ul. 3 Maja obejmuje on rozbudowę małych węzłów przesiadkowych (wraz z remontami przejść podziemnych i naziemnych), budowę sieci ścieżek rowerowych oraz wypożyczalni rowerów.
Samorząd podzielił prace związane z ul. 3 Maja na dwie części: pierwsza dotyczy samej ul. 3 Maja - od ul. Piłsudskiego do ul. Prusa/Blachnickiego. Tę część robót wykona za 24,3 mln zł Eurovia Polska. Drugą umowę - warty 2,4 mln zł kompleksowy remont wiaduktu nad ul. 3 Maja - w ciągu ul. Prusa i Blachnickiego - Sosnowiec zawarł ze spółką Nowak-Mosty.
Prace na ul. 3 Maja rozpoczną się w czwartek. W ich pierwszym etapie drogowcy wyłączą z ruchu prawy pas jezdni w kierunku dzielnicy Środula, od tzw. ślimaka do zjazdu z ul. Narutowicza. Na czas remontu zostaną przeniesione przystanki autobusowe wraz z wydzieleniem zatoki. Roboty będą prowadzone z zachowaniem wjazdu i wyjazdu z ul. Zamkowej.
Docelowo przebudowa ul. 3 Maja obejmie całą szerokość drogi: w połowie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, a w drugiej części - z trzema pasami w każdą stronę (na całej przebudowywanej długości w pasie między jezdniami znajduje się wydzielone, wyremontowane w ostatnich latach torowisko tramwajowe).
Wszędzie, poza skrzyżowaniami, jeden z wyremontowanych pasów będzie pełnił funkcję buspasa. Miasto wstępnie sygnalizowało wolę, aby poza autobusami miejskimi w godzinach ich kursowania, mogły nimi poruszać się jednoślady, taksówki i samochody osobowe, którymi jadą co najmniej trzy osoby.
Prócz nowej nawierzchni i nowej organizacji ruchu prace obejmą całą okoliczną infrastrukturę: chodniki, miejsca parkingowe (wraz z remontem parkingów przylegających dziś do ulicy), przystanki komunikacji miejskiej, a także drogi rowerowe (powstaną one od węzła z ul. Wawel/Parkową do Górki Środulskiej; częściowo pobiegną przez pobliski Park Sielecki).
Nowe drogi rowerowe powstające wzdłuż ul. 3 Maja uzupełnią sieć zaplanowanych w sosnowieckim projekcie 17 km tras rowerowych łączących ze sobą wypożyczalnie rowerów i komunikujących remontowane minicentra przesiadkowe.
Szacowana na 8,6 mln zł budowa 17 km tras rowerowych została podzielona na części obejmujące: ul. Andersa, 1 Maja i Mościckiego, ul. 3 Maja, ul. Wawel i Narutowicza, ul. Kresową - Piłsudskiego, ul. Naftową - Kościelną, Zegadłowicza i Jagiellońską, ul. Grota-Roweckiego i Orlą - Żeromskiego, a także al. Mireckiego.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.