W najbliższych tygodniach Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach chce ogłosić przetarg na budowę obwodnicy Woźnik; obecnie czeka na oferty ws. przebudowy drogi Żarki - Myszków. To dwie ostatnie inwestycje z planowanych przez ZDW, które dotąd otrzymały dofinansowanie z UE.
Jak przekazał PAP w środę rzecznik ZDW w Katowicach Ryszard Pacer, instytucja ta prawdopodobnie w maju ogłosi przetarg na budowę obwodnicy miejscowości Woźniki br. Inwestycja ta ściśle wiąże się z powstającym obecnie fragmentem autostrady A1 Częstochowa-Pyrzowice (będzie prowadziła do węzła autostradowego "Woźniki"). Unijny projekt zakłada koszt budowy obwodnicy na poziomie 49,2 mln zł, przy dofinansowaniu 35,5 mln zł.
Obecnie ZDW prowadzi przetarg na przebudowę drogi nr 793 na odcinku Żarki - Myszków (unijny projekt ma wartość 49,2 mln zł, w tym 35,5 mln zł z UE). Przetarg zakłada m.in. przebudowę ok. 5,4 km drogi nr 793 (wraz z budową potrzebnych instalacji) między Żarkami i Myszkowem. Włączono też do niego zadanie zakładające przebudowę innego fragmentu drogi 793 o długości ok. 2,1 km między Janowem i Złotym Potokiem (finansowane ze środków własnych).
Rozdysponowanie funduszy Unii Europejskiej związanych z budową i remontem dróg wojewódzkich w woj. śląskim zaplanowano w Regionalnym Programie Operacyjnym (RPO) tego regionu w dwóch naborach. Pierwszy z nich trwał od września 2015 r. do stycznia 2016 r. Między dziewięć projektów (spośród dwunastu zgłoszonych) rozdzielono wówczas ponad 880 mln zł.
ZDW otrzymał w tym naborze środki z RPO na pięć spośród siedmiu zgłoszonych przezeń inwestycji.
Dotąd zakończono już realizację projektu zakładającego rozbudowę drogi nr 913; etap I - odcinek od węzła "Lotnisko" trasy S1 do skrzyżowania z ul. Piłsudskiego w Pyrzowicach (za 9,9 mln zł, w tym 8,2 mln zł z RPO). Zakończyła się też budowa obwodnicy Pawłowic jako odcinka tzw. Drogi Głównej Południowej (za 91,8 mln zł, w tym 47,3 mln zł z RPO).
W październiku 2018 r. ma zostać oddana do użytku nowa obwodnica Myszkowa (realizowana jako pierwszy etap przebudowy drogi nr 791 na odcinku od DK1 do DK 78). ZDW pozyskał na tę szacowaną na 101,4 mln zł inwestycję 85,2 mln zł z RPO. Realizuje ją - na podstawie umowy za 99,3 mln zł - konsorcjum firm Max Boegl i Max Boegl Polska. Według rzecznika ZDW prace przebiegają tam bez istotniejszych problemów.
Problemy społeczne napotkały natomiast przygotowania do budowy obwodnicy Woźnik. Pod koniec projektowania grupa mieszkańców okolicznych miejscowości protestowała przeciw budowie nowej drogi. Instytucje odwoławcze, takie jak Samorządowe Kolegium Odwoławcze oraz Naczelny Sąd Administracyjny, odrzuciły jednak wnioski o wstrzymanie inwestycji jako niezasadne.
Urząd marszałkowski akcentował w ub. roku, że zaprojektowany ostatecznie przebieg nowej drogi jest efektem kompromisu, jaki udało się osiągnąć z mieszkańcami Woźnik na etapie konsultacji społecznych w 2011 r. Pierwotnie ZDW zamierzał poprowadzić obwodnicę od węzła "Woźniki" na zachód do połączenia z drogą wojewódzką nr 908 w Lubszy, po śladzie rozebranej linii kolejowej.
W związku ze sprzeciwem mieszkańców wybrano jednak wariant połączenia po wschodniej stronie autostrady z drogą wojewódzką nr 789. Nowa obwodnica będzie składała się z dwóch części. Odcinek równoległy do autostrady A1 o długości 1,2 km będzie przebiegał od nowego ronda na skrzyżowaniu ul. Kolejowej i ul. Dworcowej (DW 789) do drogi będącej częścią węzła autostradowego. Odcinek w kierunku wschodnim będzie miał długość 2,9 km i połączy zjazd z autostrady z DW 789 (ul. Koziegłowska), gdzie również powstanie rondo.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.