Od 24 grudnia zarządca płatnego odcinka autostrady A4 Katowice-Kraków uruchomi bramki przeznaczone wyłącznie dla użytkowników elektronicznego poboru opłat. Spółka zachęca do korzystania z tego rozwiązania; m.in. z końcem br. wycofuje ze sprzedaży papierowe abonamenty. Jak poinformował rzecznik spółki Stalexport Autostrada Małopolska (SAM) Rafał Czechowski, od lipca br. - kiedy ruszył elektroniczny pobór opłat - wśród kierowców rozprowadzono ponad sześć i pół tysiąca montowanych w pojazdach urządzeń A4Go.
- Taka liczba uzasadnia wydzielenie bramek dedykowanych odprawie samochodów z zainstalowanym urządzeniem pokładowym. Rozwiązanie to może realnie usprawnić przejazd przez place poboru opłat - wyjaśnił Czechowski.
Bramki przeznaczone wyłącznie dla kierowców korzystających z tego systemu znajdą się na skrajnych lewych pasach placów poboru opłat; będą przeznaczone tylko do obsługi samochodów osobowych. Przejazd ma odbywać się w trybie "stop & go" (zatrzymaj się i jedź), z udziałem inkasenta, który będzie potwierdzał kategorię pojazdu.
Z elektronicznego poboru opłat A4Go, tak jak dotąd, będzie można korzystać na większości bramek placów poboru opłat. Będą one oznakowane logo A4Go. W nocy przy małym natężeniu ruchu bramki te mogą być nieczynne, ale obsługa przejazdów z elektronicznym systemem będzie odbywać się wtedy na innych czynnych bramkach.
Opcja elektronicznego poboru opłat na płatnym odcinku autostrady A4 między Katowicami a Krakowem zaczęła działać 20 lipca br. Elektroniczne urządzenie pokładowe umożliwia przejazd przez bramki autostradowe bez konieczności przekazywania inkasentowi gotówki, karty czy abonamentu na przejazd.
SAM wdrożył w tym zakresie własne rozwiązanie, oparte o technologię mikrofalową. Jest ono niezgodne z podobnie działającym systemem viaToll, z którego na własnych odcinkach płatnych autostrad korzysta Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Spółka SAM zastrzega, że w przyszłości teoretycznie możliwa będzie współpraca A4Go z systemem rozwijanym przez publicznego zarządcę dróg, jeżeli będzie to - jak teraz - system mikrofalowy.
Wdrożony przez spółkę system dla A4 Katowice-Kraków jest interoperacyjny, m.in. umożliwia współpracę z operatorami Europejskiej Usługi Opłaty Elektronicznej (EETS). Dzięki temu można np. płacić za przejazd pojazdów ciężarowych tym odcinkiem za pośrednictwem działającej w kilku europejskich krajach usługi Telepass.
Spółka wdrożyła własne rozwiązanie elektronicznego poboru opłat, aby możliwie usprawniać ruch na bramkach poboru opłat. Ruch na autostradzie A4 Katowice-Kraków stale rośnie - co minutę przez bramki przejeżdża kilkadziesiąt pojazdów. W okresach wzmożonego ruchu tworzą się korki, mimo realizowanego od kilku lat projektu zwiększania przepustowości placów poboru opłat.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.