Wspólny zakup pociągów jest możliwy dzięki wcześniejszym ustaleniom KŚ z samorządem województwa, który chce inwestować w rozwój swego przewoźnika. Na tej podstawie m.in. w marcu br. spółka podpisała z konsorcjum banków umowę na emisję obligacji na 279,5 mln zł. Kwota 154,9 mln zł z obligacji służy wykupowi sześciu dzierżawionych od spółki Pesa pociągów 27WEb (sześcioczłonowe Elfy).
Blisko 90 mln zł ma natomiast pokryć m.in. część kosztów zakupu nowych pojazdów zamawianych w obecnym przetargu. Według innych informacji KŚ część ma być finansowana w oparciu o kolejną transzę obligacji. Spółka i woj. śląskie mają też nadzieję na wykorzystanie środków unijnych z tamtejszego programu regionalnego na lata 2014-2020.
Ponadto w piątek KŚ ogłosiły przetarg na tzw. naprawę utrzymaniową poziomu 4 dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych typu 14WE - wraz z zabudową w tych składach toalet, dostosowaniem systemu informacji pasażerskiej i monitoringu do obecnych wymogów oraz przemalowaniem w barwy przewoźnika. Szacowany koszt tych prac ma wynieść niespełna 3 mln zł brutto.
Koleje Śląskie należą do samorządu woj. śląskiego. Obecnie na 11 liniach w regionie przewożą ponad 16 mln pasażerów rocznie. Obsługę całości regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich przewoźnik przejął w grudniu 2012 r., co wywołało chaos na torach i zakończyło się dymisją zarządu spółki oraz marszałka województwa.
Po pierwszych problemach na przełomie 2012 i 2013 r. KŚ najpierw unormowały kursowanie pociągów, a następnie, wobec szybkiego narastania strat, wprowadziły program naprawczy. Pierwszy zysk netto w ujęciu miesięcznym Koleje Śląskie wypracowały w styczniu 2014 r.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.