Od piątku (22 lipca) podróżni mogą korzystać z hali głównej modernizowanego dworca kolejowego w Gliwicach. Wkrótce udostępniony ma zostać też ostatni peron. Aktualny termin zakończenia prac i udostępnienia całego obiektu podróżnym - to przełom III i IV kwartału br.
Jak przekazał inwestor, spółka PKP SA, otwarto odnowioną halę główną dworca z kasami, miejscami do siedzenia i punktem informacyjnym. Od marca 2015 r. podróżni byli obsługiwani w dworcu tymczasowym.
Pasażerowie korzystają już też z tzw. hali autobusowej oraz prowadzącego do niej łącznika. Ostatnie roboty wykonywane są w części administracyjnej budynku. Uruchamiane są instalacje; trwają prace adaptacyjne w lokalach komercyjnych.
Na stacji dostępne są obecnie trzy zmodernizowane perony. Końcowe roboty trwają przy czwartym peronie, który powinien być gotowy w sierpniu br. Dojście do peronów umożliwia tunel łączący budynek dworca z peronami i wyjściem na ulicę Tarnogórską. Dobiegają końca prace związane z uruchomieniem schodów ruchomych, wind i drugiego tunelu.
Oszacowany pierwotnie na ponad 150 mln zł unijny projekt przebudowy dworca kolejowego w Gliwicach, wraz z peronami i układem torów, to jedno z największych ostatnich przedsięwzięć kolejowych w regionie. Prowadzą je spółka PKP SA, do której należy gmach dworca, oraz PKP PLK - właściciel infrastruktury torów i peronów.
Umowę z wykonawcą przebudowy dworca PKP SA podpisały z końcem grudnia 2014 r., prace ruszyły na początku ub. roku. Pierwotnie inwestor mówił o ich zakończeniu przed końcem 2015 r. W tym czasie zakończono część przedsięwzięcia ujętą w unijnym projekcie. Pozostałe prace miały zostać zakończone w 2016 r.; spółka wskazywała na termin pierwszej połowy roku.
W czerwcu został on po raz kolejny przedłużony, co według inwestora wynikło z problemów wykonawcy z dotrzymaniem przyjętych wcześniej terminów oraz z konieczności wykonania dodatkowych prac, których nie udało się przewidzieć na etapie planowania inwestycji.
Według piątkowej informacji PKP SA zakończenie wszystkich prac i udostępnienie całego kompleksu podróżnym planowane jest obecnie na przełomie III i IV kwartału 2016 r. - po odbiorach końcowych przez odpowiednie służby i inwestora.
Budynek gliwickiego dworca powstał w latach 1924-1925. W ostatnich latach nie był odnawiany. Wcześniejsze, niezrealizowane plany PKP SA zakładały jego odświeżenie w latach 2011-2013 - bez infrastruktury torów i peronów oraz przejść podziemnych. Koszty szacowano wówczas na ok. 30 mln zł. Ostatecznie przebudowa ma znacznie szerszy zakres.
Głównym jej celem ma być poprawa komfortu podróżnych. Perony otrzymują nową nawierzchnię i dachy z przeszkleniami. Wymienione zostały tory w obrębie gliwickiej stacji. W samym dworcu - prócz odnowienia elewacji i wnętrz oraz zamontowania współczesnych udogodnień - przewidziano połączenie odrębnych dotąd hal głównej i autobusowej.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.