Czternaście firm chce zaprojektować i wybudować tunel w Świnoujściu (Zachodniopomorskie). Wstępny kosz inwestycji wynosi 950 mln zł. Całkowita długość trasy wyniesie około 3,4 km, w tym 1,44 km tunelu - poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
- Rozpoczynamy sprawdzenie złożonych wniosków od weryfikacji doświadczenia firm w realizacji inwestycji tunelowych. Proces ten może potrwać parę miesięcy. Podmioty zainteresowane udziałem w przetargu to konsorcja polskie i zagraniczne, na liście znaleźli się m.in. wykonawcy z Chin, Turcji, Włoch czy Hiszpanii - powiedział w rozmowie z PAP rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oddział w Szczecinie Mateusz Grzeszczuk.
Przetarg ogłoszony przez GDDKiA jest postępowaniem ograniczonym.
- Cztery podmioty będą musiały zostać wyeliminowane na etapie wstępnej oceny. Jeżeli okaże się, że wszystkie 14 firm spełnia podstawowe warunki uczestnictwa w postępowaniu, decydującym kryterium będzie doświadczenie w budowie tunelów podwodnych, a dokładnie długość zrealizowanych konstrukcji.
Po tym etapie 10 podmiotów spełniających warunki uczestnictwa zostanie zaproszonych do składania ofert cenowych. Jak dodał Grzeszczuk, podpisanie umowy z wykonawcą projektu zaplanowane jest na przyszły rok.
Kryteria przetargu to przede wszystkim cena (90 proc.) i czas realizacji inwestycji (10 proc.) Wybrany wykonawca będzie miał od 47 do 50 miesięcy na realizację zadania, w tym 15 miesięcy na prace projektowe i uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji. Z czasu realizacji robót budowlanych będą wyłączane okresy zimowe.
Jak powiedział PAP rzecznik prezydenta Świnoujścia Robert Karelus, miasto cieszy się z dużego zainteresowania budową stałego połączenia między wyspą Uznam i Wolin.
- Mamy nadzieję, że cena proponowana przez firmy będzie jak najniższa, ale wykonanie będzie jak najlepsze. To wszystko przybliża nas do realizacji najważniejszego marzenia mieszkańców, na które czekamy od lat. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, pod koniec 2017 r. lub na początku 2018 r. wiertło ruszy.
Karelus liczy, że pierwsze samochody przejadą tunelem pod koniec 2021 r.
Rzecznik Świnoujścia powiedział także, że "wstępny koszt budowy inwestycji wynosi 950 mln zł. Miasto stara się o dofinansowanie rzędu 85 proc. w ramach unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Rozstrzygnięcie konkursu planowane jest na przełomie sierpnia i września".
Świnoujście jest jedynym miastem w Polsce leżącym na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkałe (Uznam, Wolin i Karsibór). Na wyspie Uznam znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi, to tutaj mieszka 80 proc. mieszkańców Świnoujścia. Miasto nie ma drogowego połączenia z siecią dróg krajowych. Funkcjonują w nim dwie przeprawy promowe.
Całkowita długość trasy wyniesie około 3,4 km, w tym 1,44 km tunelu, który zgodnie z uzyskaną w 2010 roku decyzją środowiskową, zostanie wykonany w technologii "tarczy drążonej". Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 m; zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia, poniżej jezdni powstanie również tunel ewakuacyjny.
Budowa tunelu - według władz miasta - to konieczność. W ubiegłym roku w sezonie letnim obłożenie miejsc noclegowych sięgnęło prawie 100 proc., a z przepraw promowych w 2015 r. skorzystało ponad 2 mln samochodów. Prawie czterdziestoletnie promy już niedługo nie będą w stanie obsłużyć wzrastającej liczby pasażerów - przewiduje miasto. W sezonie letnim dziennie z przepraw korzysta nawet ok. 11 tys. samochodów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.