Remont liczącej 330 m estakady na ekspresowej trasie S1 w Sosnowcu (tzw. Wschodniej Obwodnicy GOP) rozpoczęła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Planowane na dwa lata prace skutkują utrudnieniami na odcinku, gdzie cały ruch skierowano na jedną jezdnię.
Wraz z rozpoczęciem w poniedziałek tego remontu zamknięty został ruch na jezdni w stronę Warszawy. Jak poinformował PAP Marek Prusak z katowickiego oddziału GDDKiA, w piątek około południa korki przed zwężeniami w tym miejscu sięgały ok. 1,5 kilometra. Zwężenie ma długość 1,2 km, obowiązuje ograniczenie prędkości do 60 km/h.
Na remontowanym odcinku (mieszczącym się w pobliżu sosnowieckiego osiedla Bór) przewidziano częściową rozbiórkę istniejącej estakady (przebiegającej nad rzeką Bobrek i torami kolejowymi) oraz dojazdów do niej, a następnie odbudowę obiektu i doprowadzenie estakady do obecnych wymagań umożliwiających ruch pojazdów "dopuszczonych do ruchu bez ograniczeń".
W ramach robót drogowych przebudowane zostaną też dojazdy do estakady na długości łącznie ok. 120 metrów. Projekt zakłada wykonanie nowej konstrukcji jezdni o nośności przewidzianej dla najwyższej kategorii ruchu (KR-6), a także dostosowanie geometrii pionowej i poziomej do wymagań dla dróg klasy S (ekspresowych).
Po wykonaniu pełnego zakresu prac na jezdni w kierunku Warszawy to na nią zostanie przeniesiony ruch z obecnie czynnej jezdni w stronę Bielska-Białej i prace rozpoczną się tam. Planowany termin zakończenia wszystkich robót to 15 listopada 2017 r. Wykonawcą robót (o wartości 21,7 mln zł) jest Przedsiębiorstwo Robót Mostowych Mosty-Łódź.
Innym skutkującym utrudnieniami remontem katowickiego oddziału GDDKiA jest trwająca od 10 sierpnia, opóźniona już likwidacja uskoku na autostradzie A4 w Rudzie Śląskiej. Po zakończeniu pierwszego etapu przedsięwzięcia, czyli pełnego zakresu robót na jezdni w stronę Gliwic, 7 listopada prace przeniosły się na jezdnię na Katowice.
Prace o wartości blisko 11 mln zł brutto wykonuje tam firma Skanska. Pierwotnie całość zadania (remont obu jezdni autostrady) miała być gotowa w listopadzie br. GDDKiA obecnie podaje, że prace powinny zakończyć się "przed okresem zimowym br.".
Kierowcy mogą tam w miejscu zwężenia (odcinek ok. 1 km) poruszać się dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Na remontowanym odcinku obowiązują limity prędkości do 60 km/h w rejonie zmiany jezdni oraz do 80 km/h na pozostałbym odcinku. Przez cały okres przebudowy możliwy jest dojazd do mieszczących się na wysokości prac Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP Wirek, MOP Halemba).
W ostatnich dniach katowicki oddział GDDKiA otworzył oferty w pierwszym etapie przetargu na budowę drugiej jezdni obecnego jednojezdniowego odcinka S1 Pyrzowice-Podwarpie (ok. 9,5 km). Zgłosiło się 24 oferentów (w tym jeden po terminie). Najwyżej 20 z nich Dyrekcja zaprosi do drugiego etapu. Podpisanie umowy przewidywane jest na grudzień 2016 r.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.