Przewozy Regionalne podpisały umowy na dofinansowanie z pieniędzy unijnych dwóch projektów - modernizacji 21 pociągów typu EZT (elektryczny zespół trakcyjny ) oraz 18 wagonów i 5 lokomotyw elektrycznych - poinformowała w poniedziałkowym (22 czerwca) komunikacie spółka.
Całkowita wartość inwestycji wynosi ponad 215 mln zł, z czego kwota dofinansowania ze środków Unii Europejskiej - ponad 122 mln zł. Umowa dofinansowania zostanie zrealizowana w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w ramach unijnej perspektywy 2007 - 2013.
Odnowiony tabor będzie obsługiwał połączenia międzywojewódzkie. Modernizacja pociągów oznacza całkowitą zmianę zarówno wyglądu zewnętrznego, jak i wewnętrznego. Obejmie dostosowanie składów do podróży przez osoby niepełnosprawne oraz spełnia wszelkie normy środowiskowe. Zmodernizowany tabor będzie mógł jeździć z prędkością 120 km/h.
- Dla pasażerów zmodernizowany tabor oznacza podniesienie komfortu podróży. Chcielibyśmy, by takich modernizacji było jak najwięcej. Teraz jednak spółka, ze względu na swoją sytuację finansową, nie dysponuje środkami na nowy tabor lub jego modernizację. Abyśmy mogli odzyskać zdolności inwestycyjne konieczne jest przeprowadzenie restrukturyzacji opartej przede wszystkim na wieloletnich umowach na świadczenie usług przewozowych w poszczególnych województwach - podkreślił cytowany w komunikacie prezes zarządu Przewozów Regionalnych Tomasz Pasikowski.
W ramach pierwszego projektu zmodernizowanych zostanie 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych(EZT) serii EN 57. 18 zmodernizowanych składów będzie regularnie kursować a 3 - będą stanowiły rezerwę.
Modernizacja EZT rozpoczęła się w styczniu bieżącego roku według harmonogramu pierwszy zmodernizowany skład ma wyjechać na tory we wrześniu, a ostatni - w grudniu 2015 roku. Nowy tabor będzie obsługiwał (w całości lub częściowo) następujące linie: Wrocław - Zielona Góra - Szczecin, Kołobrzeg - Piła - Poznań - Wrocław - Kłodzko oraz Poznań - Ostrów Wlkp. - Łódź. Wartość projektu to ponad 160 mln zł, w tym kwota dofinansowania ze środków Unii Europejskiej - ponad 90 mln. zł.
Drugi projekt obejmie zwrot kosztów modernizacji 18 wagonów i 5 lokomotyw elektrycznych przeznaczonych do obsługi połączeń międzywojewódzkich. Odnowione składy są już użytkowane, na co dzień na trasie Poznań - Wrocław - Wałbrzych - Jelenia Góra - Szklarska Poręba. Wartość projektu to ponad 55 mln. zł, w tym kwota dofinansowania ze środków Unii Europejskiej - ponad 31 mln. zł.
Przewozy Regionalne są największym w Polsce przewoźnikiem kolejowym. Średnio w ciągu doby na tory w całej Polsce wyjeżdża około 1600 pociągów Przewozów Regionalnych, a z ich oferty korzysta codziennie prawie 230 tys. osób.
Spółka Przewozy Regionalne zanotowała w 2014 r. stratę w wysokości 5,46 mln zł, pierwotnie przewoźnik planował stratę za ubiegły rok w wysokości 28 mln zł. W tym roku spółka planuje zysk na poziomie 200 tys. zł.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.