PKP Cargo i Zhengzhou International Hub z chińskiej prowincji Henan utworzą spółkę joint venture, która zajmie się kolejowym transportem kontenerów między środkowymi Chinami a Europą - list intencyjny w tej sprawie podpisano we wtorek (16 czerwca) w Warszawie.
Dzięki tej współpracy liczba pociągów z Chin do Europy współobsługiwanych przez PKP Cargo może wzrosnąć do około 300 rocznie.
List intencyjny, który podpisali we wtorek przedstawiciele PKP Cargo i Zhengzhou International Hub określa zakres i warunki współpracy między tymi podmiotami. Mają one w ciągu trzech miesięcy utworzyć spółkę joint venture i objąć w niej po 50 proc. udziałów. Zadaniem spółki będzie stworzenie biznesplanu inwestycji w należącym do PKP Cargo centrum logistycznym w Małaszewiczach na granicy polsko-białoruskiej. Chodzi o przystosowanie go do obsługi przywożonych z Chin kontenerów.
PKP Cargo liczy, że współpraca z chińskim partnerem pobudzi transport kolejowy na linii Polska - Chiny. Obecnie drogą lądową do Unii Europejskiej trafia 3,5 proc. eksportu z Państwa Środka. Pociąg z centralnych Chin do Niemiec jedzie od 11 do 14 dni. Statkiem towary płyną natomiast około 35-40 dni.
To nie pierwsze podejście PKP Cargo do współpracy z partnerem z Państwa Środka. Przewoźnik snuł już plany uruchomienia polsko-chińskiej montowni wagonów - w czerwcu 2010 r. PKP Cargo wspólnie z chińskim producentem wagonów Jinan Railway Vehicles Equipment, należącym do grupy China CNR Corporation, powołało do życia spółkę CNR Cargo Wagon. Spółka miała opracować studium wykonalności dotyczące uruchomienia w Polsce montowni wagonów z części sprowadzanych z Chin.
Projekt się przeciągał, a kolejne decyzje były odkładane w czasie. Początkowo przedstawiciele PKP Cargo zapowiadali, że produkcja wagonów ze sprowadzonych z Chin części mogłaby ruszyć do końca 2011 r. Ostatecznie pomysł upadł. PKP Cargo komunikowało wówczas, że taka współpraca byłaby jednak mniej opłacalna, niż wcześniej liczył przewoźnik.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.