Tyski zakład Fiata od stycznia do końca kwietnia wyprodukował 114,2 tys. aut, podczas gdy w analogicznym okresie ub. r. - 113,6 tys. (wzrost o 0,5 proc.). Wzrosła produkcja fiatów 500, spadła natomiast lancii ypsilon i wytwarzanego na zamówienie Forda modelu Ka.
Dane te przekazał w piątek (8 maja) wieczorem w Kielcach Marek Kisz, dyrektor handlowy spółki FCA Poland (Fiat Chrysler Automobiles Poland, dawniej Fiat Auto Poland).
Jak wynika z jego informacji, od stycznia do kwietnia br. w Tychach powstało 73 775 egzemplarzy modelu 500 (pod markami Fiat i Abarth), 20 467 lancii ypsilon oraz 19 935 fordów ka, co łącznie daje 114 177 samochodów.
W ub. roku w polskim zakładzie FCA powstało 67 347 "pięćsetek", 24 349 małych lancii i 21 917 fordów ka (łącznie 113 613 samochodów).
- Produkcja jest na poziomie roku ubiegłego; rośnie w przypadku różnych odmian fiata 500. Dwa główne rynki dla Tychów to są Włochy i widać bardzo duży udział Wielkiej Brytanii - mówił Kisz.
Przypomniał, że ponad 99 proc. produkcji z Tychów idzie na eksport, choć przedstawiciele FCA Poland deklarują starania na rzecz zwiększenia sprzedaży pięćsetek w Polsce.
Akcentują jednak, że fiat 500 należy do tzw. segmentu A, od którego Polacy w ostatnich latach odwrócili się na rzecz znacznie większych samochodów. Obecnie ten segment to tylko ok. 5 proc. polskiego rynku. Znacznie większy udział mają małe samochody w zachodniej i południowej części kontynentu (w Niemczech to ok. 10 proc., we Włoszech i Holandii 20 proc.).
Łączny udział FCA w tym segmencie w Europie, z liderem rynku - pięćsetką oraz nową pandą, to niemal 30 proc.
Mimo to wynoszącą dotąd ok. 800 egzemplarzy średnią roczną wartość sprzedaży w Polsce fiatów 500 udało się zwiększyć w 2014 r. do 1113 sztuk. Wobec 811 egz. rok wcześniej daje to wzrost sprzedaży o 37 proc. i przeskok modelu z ósmego miejsca na szóste w segmencie A w Polsce.
- W kwietniu "pięćsetka" jest już czwartym modelem najchętniej u nas wybieranym wśród małych samochodów - zaznaczył dyrektor marek Fiat i Abarth w FCA Poland Leszek Sukiennik.
- I tak jak w Europie Zachodniej, tak i w Polsce ten samochód jest najdroższym modelem w segmencie - przypomniał.
Przedstawiciele FCA Poland zapowiadają, że w drugiej połowie roku na rynku powinna pojawić się kolejna wersja "pięćsetki". Prócz tego modelu w tyskim zakładzie w najbliższych latach na pewno będą powstawały lancie ypsilon. Koncern rozmawia też o dalszej produkcji modelu Ka z Fordem.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.