Ukrócenie tworzenia zbędnych ustaw i rozporządzeń, poprawa jakości zmienianych przepisów - to cel wytycznych do tworzenia rządowych aktów prawnych, które we wtorek przyjęła Rada Ministrów. "To przewodnik dla urzędników" - podkreśliło Centrum Informacyjne Rządu.
Autorem wytycznych jest Ministerstwo Gospodarki.
"Przyjęcie dokumentu przez rząd kończy budowanie podstaw prawnych służących wdrożeniu kontroli oceny wpływu i procesu konsultacji. To "przewodnik dla urzędników", który ma im pomóc w przygotowaniu aktów normatywnych" - podkreśliło Centrum Informacyjne Rządu w komunikacie po posiedzeniu Rady Ministrów.
"Wytyczne do przygotowywania rządowych aktów prawnych" służą realizacji programu "Lepsze regulacje 2015", który wspiera proces doskonalenia obowiązujących przepisów i tworzenia wysokiej jakości nowych rozwiązań legislacyjnych.
Według CIR program ma szczególną rangę, bo jakość otoczenia regulacyjnego decyduje o atrakcyjności inwestycyjnej państwa, jego sprawności administracyjnej i konkurencyjności gospodarki. "Niezrozumiałe i skomplikowane prawo jest uznawane za jedną z głównych barier rozpoczynania działalności gospodarczej oraz czynnik utrudniający życie obywatelom" - zaznaczono w komunikacie.
Wytyczne, podkreślono, pokazują jak prawidłowo przeprowadzić tzw. ocenę wpływu i konsultacje projektów aktów prawnych.
Ocena wpływu ma polegać na analizie możliwych sposobów rozwiązania problemu i konsekwencjach ich wprowadzenia w życie. Właściwie przeprowadzona (ocena) - stanowi istotny element procesu stanowienia dobrego prawa - czytamy w komunikacie. "Dostarcza merytorycznych argumentów do wprowadzenia danego aktu prawnego, zapobiega tworzeniu zbędnych przepisów oraz zwiększa skuteczność i przejrzystość stanowionych regulacji" - podkreślono.
Jak głosi komunikat, wynikiem przeprowadzonej oceny wpływu są: test regulacyjny (TR), ocena skutków regulacji (OSR), raport z konsultacji i ocena funkcjonowania ustawy (OSR ex-post).
"Ocena wpływu ma być prowadzona od chwili zdefiniowania problemu przez określenie sposobu jego rozwiązania aż do momentu wprowadzenia regulacji w życie i przeprowadzenia oceny jej funkcjonowania" - czytamy.
Zasadnicze znaczenie w przeprowadzaniu oceny wpływu odgrywają konsultacje przewidywanych regulacji, bez których - jak wskazuje CIR - nie jest możliwe opracowanie dobrych aktów prawnych, ich właściwe wdrożenie i używanie.
"Konsultacje są konieczne na każdym etapie pracy nad daną regulacją prawną. Zaangażowanie się w proces konsultacji zainteresowanych osób i instytucji, zasięganie ich opinii na temat projektów aktów prawnych, pomaga wypracować jak najlepszą propozycję legislacyjną. Zgłaszanie opinii i postulatów nie jest wiążące dla rządu. Ostateczną decyzję legislacyjną podejmuje Rada Ministrów i ponosi jej konsekwencje" - podkreślono w komunikacie.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.