PKP Cargo obejmie 49 proc. udziałów w spółce Pol-Miedź Trans, która należy do KGHM - poinformowało portal górniczy nettg.pl biuro prasowe spółki. Wstępne porozumienie w tej sprawie zostało zawarte w poniedziałek (2 lutego). Intencją obu stron jest finalizacja transakcji w drugim kwartale 2015 r.
Porozumienie przewiduje kontynuację procesu zmierzającego do przejęcia przez PKP Cargo 49 proc. udziałów PMT w zamian za wkład pieniężny oraz aport w postaci lokomotyw. Porozumienie uprawnia PKP Cargo do przeprowadzenia badania stanu przedsiębiorstwa PMT oraz złożenia odpowiedniego wniosku do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
KGHM konsekwentnie realizuje strategię koncentracji środków na podstawowej działalności biznesowej. Taką możliwość daje właśnie pozyskanie strategicznego partnera dla części kolejowej Pol-Miedź Trans. Transakcję poprzedzi wydzielenie pozostałych obszarów działalności przedsiębiorstwa.
- Współpraca z KGHM to doskonały przykład realizacji strategii umacniania pozycji PKP Cargo w kraju oraz oferty, jaką mamy dla dużych grup przemysłowych, obsługujących przewozy kolejowe we własnym zakresie. Bazując na wysokiej jakości naszych usług, zasobach taborowych i know-how możemy wspólnie wypracować bardzo korzystne efekty synergii dla wszystkich zainteresowanych - powiedział Adam Purwin, prezes zarządu PKP Cargo.
- Działalności transportu samochodowego oraz obrotu paliwami zostaną wydzielone z Pol-Miedź Trans do innych spółek naszej grupy jako zorganizowane części przedsiębiorstwa, przy zachowaniu dotychczasowej liczby miejsc pracy oraz poziomu świadczeń pracowniczych - stwierdził Herbert Wirth, prezes KGHM Polska Miedź.
- Projekt wpisuje się w długofalową strategię naszej grupy, zakładającą koncentrację na podstawowej działalności. Branżowy partner dla działalności kolejowej pozwoli ograniczyć nakłady inwestycyjne w tym obszarze, przy jednoczesnym wzmocnieniu PMT na rynku przewozów kolejowych - dodał Wirth.
Dla PKP Cargo inwestycja w PMT oznacza poszerzenie bazy klientów i możliwość bardziej efektywnego wykorzystania zaplecza taborowego. Po stronie KGHM Polska Miedź korzyści z transakcji to przede wszystkim właśnie dostęp do największego w Polsce, nieustannie modernizowanego taboru i szerokiej palety usług logistycznych Grupy PKP Cargo.
PMT posiada obecnie ok. 2,4 proc. udziału w rynku przewozów towarowych w Polsce. Spółka dysponuje różnorodnym taborem, obejmującym 61 lokomotyw i 1493 wagonów do przewozów towarów masowych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Pod uwagę. Najpierw władze PMT namówiły pracowników do wysiłku i wyrzeczeń, żeby rozwinąć część kolejową mającą przynieść w przyszłości stabilność firmy i polepszenie płac. Teraz część kolejowa jest oddawana PKP Cargo, a reszta zostaje rozparcelowana między spółki kombinackie. I ludzie nic nie dostali za swój wysiłek i poświęcenie...