REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
30 września 2014 11:51 Polska Agencja Prasowa 2.2 tys. odsłon

Jeśli do skarbówki, to osobiście

Jak wskazano w sondażu, głównym powodem kontaktu z US było złożenie deklaracji, zeznania, wniosku lub pisma (60 proc.)...
fot: Andrzej Bęben/ARC

Polacy wciąż najchętniej kontaktują się ze skarbówką osobiście, dość popularna stała się droga elektroniczna; zmiany w urzędach oceniane są raczej pozytywnie i coraz więcej osób rozlicza się z podatku przez internet - wskazuje ogłoszony we wtorek (30 września) sondaż CBOS.

We wrześniu, gdy przeprowadzono badanie, respondenci najczęściej deklarowali, że sprawy w urzędzie skarbowym załatwiają osobiście (77 proc.). Drugim najczęściej wybieranym sposobem kontaktu była droga elektroniczna - przez internet (14 proc.). 9 proc. respondentów wybierało kontakt telefoniczny, 6 proc. - listowny, a 3 proc. korzystało z pośrednictwa biura rachunkowego.

"Wraz z rozwojem internetu i wzrostem liczby jego użytkowników umacnia się również jego rola jako narzędzia w załatwianiu formalności w urzędach. Blisko połowa Polaków (i ponad połowa korzystających z sieci) uważa kontakt internetowy za wystarczający w komunikacji z urzędem skarbowym. Dość popularne stało się też wygodne dla podatników elektroniczne wypełnianie PIT-ów" - zauważa CBOS.

Jak wskazano w sondażu, głównym powodem kontaktu z US było złożenie deklaracji, zeznania, wniosku lub pisma (60 proc.). Inni wymieniali pobranie druków (10 proc.), odebranie zaświadczenia (5 proc.), nadpłatę podatku (5 proc.), uzyskanie informacji (4 proc.), korektę zeznania (3 proc.) lub wezwanie do urzędu (4 proc.). Prawie jedna trzecia respondentów (32 proc.) zadeklarowała, że w ogóle nie kontaktuje się z urzędem skarbowym.

CBOS zwraca uwagę na zaledwie 9 proc. kontaktujących się z urzędem skarbowym za pośrednictwem internetu wśród mieszkańców wsi, podczas gdy w największych miastach, ten sposób kontaktu wybiera 23 proc. Internet w kontaktach z urzędem skarbowym wykorzystuje jedna czwarta badanych z wyższym wykształceniem (25 proc.), z wykształceniem średnim jest to 12 proc., z zawodowym - 6 proc., a z podstawowym lub gimnazjalnym - 9 proc. Ta forma komunikacji jest też popularna wśród badanych w wieku 35-54 lata - wskazuje ośrodek badania opinii.

Wciąż według badania za najbardziej odpowiedni sposób kontaktu ze skarbówką uchodzi kontakt osobisty (52 proc.). Znacznie mniejsza grupa (29 proc.) uważa, że najbardziej właściwy jest kontakt elektroniczny. 13 proc. badanych najchętniej komunikowałoby się z urzędem przez telefon.

Prawie połowa Polaków pytanych przez CBOS (47 proc.) twierdzi, że elektroniczny kontakt z urzędem skarbowym jest wystarczający do załatwienia sprawy w urzędzie. Wśród internautów taką opinię wyraża ponad połowa (52 proc.).

Polacy najczęściej deklarują też, że czerpią informacje podatkowe ze stron internetowych administracji podatkowej i Ministerstwa Finansów (35 proc.), a w drugiej kolejności - z mediów (27 proc.). 12 proc. korzysta z pomocy fachowych doradców, 13 proc. badanych przychodzi do urzędu osobiście w celu uzyskania informacji, co trzeci badany w ogóle nie szuka takich informacji.

Respondenci wypowiadali się także na temat zmian, które zaszły w urzędach w ostatnich trzech latach. Prawie dwie piąte Polaków (39 proc.) nie zauważyło żadnych zmian w sposobie pracy urzędów skarbowych, a niemal taka sama grupa (37 proc.) pozytywnie ocenia wprowadzone zmiany. 6 proc. badanych uważa, że są one negatywne, a 18 proc. nie ma sprecyzowanego stanowiska w tej sprawie.

Jedna czwarta badanych (24 proc.) deklarowała, że w tym roku rozliczyła się z fiskusem za pośrednictwem internetu, nieco mniej niż połowa (47 proc.) zrobiła to w inny sposób, a 29 proc. w ogóle nie składało zeznania podatkowego - wskazywał w swym badaniu ośrodek.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • LKHRL
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Trwa akcja ratownicza w kopalni Staszic-Wujek
25 listopada 2024
34.5 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]