Najwyższa Izba Kontroli prowadzi kontrolę działalności wszystkich spółek kolejowych z grupy kapitałowej PKP - poinformował rzecznik Izby Paweł Biedziak. Dodał, że kontrola dotyczy także zakupu Pendolino. Raport ma być gotowy w październiku.
Kontrola będzie obejmowała funkcjonowanie kolejowych spółek w latach 2010-2013.
Rzecznik powiedział w czwartek (24 lipca), że w ramach kontroli sprawdzany jest też zakup pociągów Pendolino przez PKP Intercity.
Prezes Izby Krzysztof Kwiatkowski mówił w środę w Sejmie m.in., że "co do wykorzystania tych pociągów na pewno kluczową będzie także rzecz związana z możliwością uzyskania dla zakupionych pociągów homologacji na przejazdy z prędkością do 250 km/h".
Rzeczniczka PKP Intercity Zuzanna Szopowska powiedziała, że w ramach prowadzonej kontroli w spółce, Izbie przekazano informacje na temat harmonogramu prac związanych z postępowaniem przetargowym na zakup Pendolino, kosztów inwestycji oraz źródeł jej finansowania, pozyskania środków europejskich na inwestycję oraz linii kolejowych, na których jeździć będą te pociągi.
Dodała, że przetarg na zakup Pendolino był kontrolowany przez Urząd Zamówień Publicznych, który nie stwierdził braku naruszeń w postępowaniu.
Na początku lipca firma Alstom złożyła wniosek do Urzędu Transportu Kolejowego o dopuszczenie do eksploatacji pociągów Pendolino. Dyrektor zarządzający Alstom Transport w Polsce Nicolas Halamek informował wtedy, że koncern złożył wniosek o homologację Pendolino z maksymalną prędkością 250 km/h. Wniosek dotyczy zgodności taboru z systemem SHP oraz ERTMS.
- Wniosek jest zgodny z obecnie obowiązującymi przepisami prawa i dostosowany do istniejącej infrastruktury wraz z jej ograniczeniami - mówił.
PKP Intercity zaproponowało Alstomowi dokonanie "dwustopniowej" homologacji pociągów. Miałaby ona polegać na tym, iż polski przewoźnik odebrałby pociągi mogące jeździć z prędkością 250 km/h i współpracować z systemem sygnalizacyjnym ERTMS 1. Koncern później miałby dokonać homologacji pociągów na potrzeby systemu ERTMS 2.
Zgodnie z kontraktem Alstom musi dostarczyć pociągi zgodne z systemem bezpiecznego sterowania ruchem kolejowym ERTMS 2. Składa się on z podsystemu ETCS, który pozwala na przekazywanie sygnałów z semaforów bezpośrednio do kabiny maszynisty i ciągłą kontrolę pracy prowadzącego pojazd. Drugą częścią ERTMS 2 jest cyfrowy system kolejowej komunikacji GSM-R, który używany jest zarówno do komunikacji głosowej dla pracowników kolei, jak i transmisji danych np. z semaforów do lokomotyw. ERTMS 1 różni się od systemu ERTMS 2 tym, że obejmuje jedynie podsystem ETCS, bez podsystemu GSM-R.
Alstom zapewnia, że pociągi Pendolino wyposażone są we wszystkie urządzenia niezbędne do komunikowania się z infrastrukturą przytorową. Zdaniem koncernu, Intercity nie przekazało niezbędnych parametrów, które są konieczne do przeprowadzenia testów na system sterowania ruchu ERTMS 2.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.