REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
11 maja 2014 22:12 Polska Agencja Prasowa 1.9 tys. odsłon

Lublin: wyprodukują elektryczny autobus z wymiennymi bateriami

Autobus elektryczny z wymiennymi bateriami wyprodukuje spółka Ursus w Lublinie. Na jednej baterii pojazd ma przejeżdżać ok. 200 km. Autobus będzie testowany w ruchu miejskim przez lubelskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne.

- Autobusy elektryczne są już produkowane przez wielu producentów. Nasz produkt będzie jednak wyróżniać to, że baterie można będzie wymieniać - rozładowane na naładowane. Będą one umieszczone po bokach pojazdu, na wysokości podłogi tak, aby był do nich łatwy dostęp, co pozwoli na szybką i bezproblemową wymianę - powiedział PAP pełnomocnik zarządu Ursusa ds. marketingu Mariusz Lewandowski.

Silniki napędowe w autobusie o mocy 150 kW mają być umieszczone w piastach kół osi tylnych i zasilane przez baterie litowo-jonowe o pojemności energetycznej minimum 200 kWh. Jedno pełne naładowanie baterii ma umożliwić przejechanie ok. 200 km. Bateria ma być używana przez co najmniej sześć lat.

Baterie zostaną opracowane przy współpracy z naukowcami z Politechniki Lubelskiej. Na uczelni ma być powołany do tego specjalny zespół badawczy, który będzie pracował nad dostosowaniem odpowiednich technologii do wymogów baterii.

Autobus ma mieć 12 metrów długości, będzie mógł zabrać w sumie 70 pasażerów, będą w nim 23 miejsca siedzące. Ursus planuje, że pierwszy pojazd będzie gotowy jesienią tego roku i testowany w ruchu miejskim przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne.

Jak powiedział PAP prezes MPK Tomasz Fulara, nowy autobus ma kursować na specjalnie wyznaczonej trasie, obsługującej okolice centrum miasta.

Fulara powiedział, że możliwość przejechania na jednej baterii ok. 200 km pozwoliłoby na obsłużenie takiej trasy przez cały dzień. Nowy autobus ma też mieć możliwość naładowania baterii na określonych przystankach, przy wykorzystaniu istniejącej w Lublinie trolejbusowej sieci trakcyjnej.

- Elektryczne autobusy oraz trolejbusy to przyszłość komunikacji miejskiej. To rozwiązanie ekologiczne, ponieważ te pojazdy nie emitują szkodliwych spalin, mniej hałasują, ale są też bardziej ekonomiczne, tańsze w eksploatacji. Silniki są wydajniejsze niż spalinowe, a nowoczesne technologie umożliwiają dodatkowe pozyskiwanie energii podczas hamowania - dodał Fulara.

Ursus razem z firmą Bogdan Motors z Łucka na Ukrainie (która zajmuje się produkcją autobusów) produkuje już dla komunikacji miejskiej w Lublinie 38 trolejbusów, wyposażonych w baterie akumulatorów, dzięki którym pojazdy mogą przejechać do 5 km bez zasilania z trakcji elektrycznej. Montaż trolejbusów odbywa się w zakładzie Ursusa w Lublinie. Pięć pierwszych pojazdów już dostarczono, kolejnych kilkanaście sztuk ma być dostarczone jeszcze w tym roku, a pozostałe - w 2015 r.

- Zaprojektowanie oraz produkcja autobusów elektrycznych jest kolejnym, naturalnym krokiem, który nie bez powodu następuje zaraz po wyprodukowaniu pierwszej partii trolejbusów dla Lublina. O produkcji autobusu napędzanego jedynie bateriami litowo-jonowymi myśleliśmy praktycznie od początku naszej przygody z komunikacją miejską - powiedział prezes Ursusa Karol Zarajczyk.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
Aktualności powiązane
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (1) pokaż wszystkie
  • gwidono45 24 grudnia 2014 10:28:53
    Profile Avatar

    Nareszcie!

  • NSXHN
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Rozmawiali o przyszłości kopalni, eksploatacja będzie kontynuowana
10 grudnia 2024
15.4 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]