W latach 2014-15 grupa PKP wyda na inwestycje 22 mld zł - prawie dwa razy tyle, ile w minionych dwóch latach. W sumie w ciągu tych czterech lat grupa zainwestuje ok. 10 proc. więcej, niż w całej poprzedzającej ten okres dekadzie - wynika z danych PKP.
Plany inwestycyjne grupy na ten i przyszły rok jej przedstawiciele zaprezentowali w czwartek (8 maja) podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Prezes PKP Jakub Karnowski podsumował też osiągnięcia ostatnich dwóch lat; zarząd grupy wystawił sobie za ten okres czwórkę z plusem, wskazując m.in. na modernizację infrastruktury i taboru oraz redukcję zadłużenia i usprawnienie zarządzania.
W ciągu najbliższych niespełna dwóch lat grupa PKP zamierza wydać na infrastrukturę 17 mld zł (wobec 9 mld zł w minionych dwóch latach), 4 mld zł na tabor (882 mln zł) i 1 mld zł na dworce kolejowe (wcześniej 830 mln zł). W ostatnich dwóch latach zmodernizowano 50 dworców; na 60 dworcach działa WiFi, w niektórych obiektach wprowadzono systemy skracające czas obsługi pasażerów, poprawiono standardy ochrony. W 2014 r. nakłady na modernizację dworców mają przekroczyć 400 mln zł.
2014 r. ma być na kolei rekordowy pod względem nakładów na infrastrukturę, głównie z unijnych środków. Skumulowanie wielu robót w ciągu jednego roku oznacza utrudnienia dla przewoźników i pasażerów. Prezes PKP PLK Remigiusz Paszkiewicz zapowiedział, że w tym roku zaplanowano aż 6,5 tys. zamknięć odcinków torów, w tym 650 całodobowych. Tak znaczących utrudnień dotąd jeszcze nie było.
- Powoduje to problemy dla przewoźników. Ten rok np. dla PKP Intercity będzie rekordowo trudny, ale nie mamy wyjścia - musimy wykorzystywać szansę. Gdy remontuje się tory, często nie da się zorganizować efektywnego objazdu, pociągi jeżdżą wolniej albo nie jeżdżą wcale (...). Musimy przejść przez ten czas po to, żeby potem było lepiej, a przede wszystkim wykorzystać środki - powiedział Karnowski.
W latach 2012-13 wyremontowano 2,2 tys. torów, prawie 1,3 tys. rozjazdów i ponad 500 przejazdów kolejowych. Plan na kolejne dwa lata zakłada modernizację 1,8 tys. km torów, blisko 2,7 tys. rozjazdów i 1,2 tys. przejazdów kolejowo-drogowych. Kolejowe spółki odbiorą też 25 nowych i 150 zmodernizowanych wagonów; w końcu 2015 r. tabor PKP Intercity będzie prawie w dwóch trzecich nowy. WiFi dostępne będzie w sumie na 120 dworcach. W latach 2012-13 kupiono lub zmodernizowano 79 wagonów i 62 lokomotywy.
Zarząd PKP wskazuje też na postępy w porządkowaniu spraw korporacyjnych grupy. Ze sprzedaży mniejszościowego pakietu PKP Cargo oraz prywatyzacji Polskich Linii Kolejowych uzyskano 1,6 mld zł. Trwają przygotowania do prywatyzacji spółek TK Telekom, PKP Informatyka i PKP Energetyka.
W I kwartale br. PKP sprzedały warte 150 mln zł nieruchomości, w tym galerię handlową przy dworcu w Poznaniu. Grupa uczestniczy w sześciu projektach deweloperskich (m.in. przy dworcu Warszawa Gdańska), a kolejnych siedem jest w planach. Przedsięwzięcia mają zwiększyć wartość aktywów PKP; w przyszłości mogą być z zyskiem sprzedane.
Restrukturyzacja PKP służy m.in. redukcji zadłużenia spółki, które pod koniec ub.r. wynosiło 3,3 mld zł; to 1 mld zł mniej niż dwa lata wcześniej. Do końca 2015 r. PKP zamierza spłacić kolejne 1,5 mld zł długu, m.in. dzięki prywatyzacji trzech spółek, uzyskaniu ok. 500 mln zł ze sprzedaży nieruchomości oraz wynajęciu trzech czwartych powierzchni komercyjnych na dworcach.
Prezes podkreślił, że ostatnie i najbliższe lata to czas nadrabiania zapóźnień na kolei z wykorzystaniem unijnych środków z kończącej się oraz nowej perspektywy finansowej UE (z unijnego budżetu na lata 2014-20 kolej chce wykorzystać 10,5 mld euro). Według szefa PKP, w latach 1989-2006 na infrastrukturę kolejową w Polsce wydano zaledwie połowę tego, co było potrzebne dla utrzymania jej we wcześniejszym stanie. Natomiast w latach 2004-2013 na kolej wydano pięć razy mniej pieniędzy niż na drogi.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.