Zmechanizowany kompleks ścianowy z wyposażeniem elektrycznym przeszedł przez testy kompatybilności. W Kopeksie zamówiła go kopalnia Breza z Bośni i Hercegowiny.
Wykonywane od 28 do 29 stycznia (w Fabryce Maszyn i Urządzeń TAGOR) testy wpisują się w realizację kontraktu, który w maju 2013 r. Kopex zawarł ze bośniacką spółką JP Elektroprivreda BiH, właścicielem kopalni Breza. Dodajmy, że wartość umowy opiewa na ok. 10 mln euro i zakłada ona m.in. dostawę obudowy zmechanizowanej liczącej łącznie 66 sekcji, przenośników zgrzebłowych, kombajnu ścianowego oraz wyposażenia elektrycznego.
Testową procedurę obserwowali w Tarnowskich Górach inżynierowie reprezentujący nabywcę oraz przedstawiciele Kopeksu. Test kompatybilności polega na sprawdzeniu na powierzchni wszystkich urządzeń składających się na zmechanizowany kompleks ścianowy pod kątem ryzyka powstania ewentualnych kolizji między nimi.
Ponad połowę energii elektrycznej w Bośni i Hercegowinie wytwarza się z węgla brunatnego. Zasoby eksploatacyjne tego surowca w tym kraju, wchodzącym kiedyś w skład Jugosławii, szacuje się na ok. 311 mln t. Węgiel brunatny wydobywany jest tutaj (w trzech okręgach) od końca XIX w., zarówno w kopalniach odkrywkowych, jak i głębionowych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
W Polsce ,po raz pierwszy w świecie opatentowano układ zmiany stopnia sprężania do silników tłokowych czterosuwowych - Patent 213042 [usunięto adres email] zamieszczony w Wiadomościach Patentowych [usunięto adres email] [usunięto adres email] Skonstruowany na jego podstawie zwarty zespół napędowy do samochodów ,zużywać będzie o co najmniej 30% mniej paliwa i emisji spalin - w tym CO2 ,od silnika klasycznego o tej samej pojemności [usunięto adres email] wyposażony w ten układ zmiany stopnia sprężania zachowuje bowiem stałą sprawność. W komorze silnikowej samochodu osobowego zajmował by tyle miejsca ,co koło zapasowe ,a w ciężarowym TIRZE ,w jego największej odmianie zmieścił by się pod podłoga kabiny kierowcy ,lub w autobusie pod podłogą jego nadwozia. Szczegółowe informacje dla poważnych inwestorów są dostępne - .