Dzięki specjalnej aplikacji dyspozytorzy i pasażerowie komunikacji miejskiej w Tychach będą na bieżąco wiedzieli, gdzie jest autobus oraz czy i jak bardzo jest opóźniony. W środę ruszył tam system informacji pasażerskiej, wykorzystujący telefony komórkowe.
- Po raz pierwszy pasażer będzie miał bezpośrednią i aktualną informację, czy dany autobus już odjechał, czy jest opóźniony itp. Obsługa systemu przez pasażera jest bardzo prosta, nie trzeba do tego żadnego dodatkowego programu; wystarczy tylko telefon komórkowy - wskazał prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Tychach Andrzej Kowol.
Tyskie rozwiązanie oparte jest na systemie informacji pasażerskiej kiedyprzyjedzie.pl. Dostarcza on dyspozytorom wiedzy o bieżącym ruchu autobusów, a w internecie pokazuje, za ile minut dany autobus będzie na konkretnym przystanku. Taką informację można też otrzymać sms-em.
System oparty jest na specjalnej aplikacji w telefonach komórkowych kierowców autobusów. Działają one jak lokalizatory, wysyłając na serwer informację o tym, gdzie aktualnie jest autobus. Ta informacja jest korelowana z rozkładem jazdy, dzięki czemu wiadomo, kiedy faktycznie autobus pojawi się na konkretnym przystanku. Prognozując czas przyjazdu autobusu na przystanek system bierze też pod uwagę aktualną sytuację drogową i ewentualne utrudnienia w ruchu.
Z systemu można skorzystać na trzy sposoby: poprzez stronę www.tychy.kiedyprzyjedzie.pl, z serwisu mobilnego na telefonie lub tablecie lub z serwisu sms, poprzez wysyłanie wiadomości pod numer 664 070 971 o treści: tychy.numer przystanku. Przez najbliższych kilka tygodni promocyjnie koszty sms-ów zwrotnych pokrywać będzie PKM Tychy. Z jednego numeru telefonu można dziennie wysłać pięć zapytań.
Dzięki nowemu rozwiązaniu pełną informację o aktualnej sytuacji w komunikacji miejskiej będzie miał zarówno pasażer, jak i dyspozytor przewoźnika. - To znakomite narzędzie do zarządzania flotą autobusów. System pomaga dyspozytorowi nadzorować ruch pojazdów, dostarcza danych o aktualnej sytuacji na drodze, uwzględniając opóźnienia, awarie czy objazdy - wskazał Kowol.
Mapa jest aktualizowana co kilkanaście sekund, więc pasażerowie i dyspozytor otrzymują informacje na bieżąco. Program generuje też sporo danych statystycznych, które analizują m.in. faktyczny czas przejazdu autobusów. Na tej podstawie można doskonalić rozkład jazdy. W woj. śląskim wcześniej taki sam system uruchomiło już PKM Jaworzno.
Systemy umożliwiające lokalizowanie autobusów i przewidywanie ich faktycznego czasu dojazdu na dany przystanek działają w wielu miastach i są dość kosztowne. Niekiedy w autobusach montuje się specjalne sterowniki, które mogą kosztować nawet ok. 2,5 tys. zł. Potrzebne jest specjalne oprogramowanie i tablice elektroniczne na przystankach, wyświetlające informacje dla pasażerów. System oparty na telefonii komórkowej i internecie jest znacznie tańszy.
Wykorzystana w Tychach aplikacja adresowana jest do wszystkich firm, których działalność opiera się na rozkładach jazdy - głównie do komunikacji publicznej, ale także np. dla innych przewoźników czy firm kurierskich, które działają zgodnie z ustalonym rozkładem.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.