Opracowany i skonstruowany przez specjalistów lędzińskiego Centrum Badań i Dozoru Górnictwa Podziemnego we współpracy z firmą VITECH prototyp hamulca tarczowego do przenośników taśmowych zdobył medal III stopnia w kategorii "Innowacyjne" w konkursie "Innowacyjne Rozwiązania w Budowie Maszyn i Urządzeń Górniczych", którego rozstrzygnięcie nastąpiło podczas Międzynarodowych Targów Górnictwa, Przemysłu Energetycznego i Hutniczego (10-13 września).
Prototyp wykonany przez CBiDGP oraz VITECH tym różni się od wykorzystywanych dotąd urządzeń hamujących, że został wyposażony w system sterowania SOBO - Soft Braking Option.
- Zastosowanie hamulca tarczowego w wersji SOBO w przenośnikach taśmowych pozwala precyzyjnie zaprogramować proces hamowania. Istotne jest to, że układ realizuje zmienną siłę hamowania, zapewniając stałe opóźnienie lub stały czas hamowania bez względu na masę transportowanego ładunku - mówią twórcy prototypu - Wiesław Janeta z CBiDGP i Wiktor Solarczyk z VITECH.
Cechą charakterystyczną urządzenia jest możliwość precyzyjnego ustawienia momentu hamowania w określonym czasie, dostosowanego do wymagań współpracującego z układem hamulcowym maszyny. Dzięki zastosowaniu w konstrukcji zmodyfikowanego hamulca tarczowego odpowiedniego zespołu dławików, łączników ciśnienia, czujników i elektrozaworów hamowanie następuje w sposób płynny, maszyna zatrzymywana jest łagodnie, bez gwałtownych przeciążeń, które występowały i występują w stosowanych dotychczas urządzeniach.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.