8 września pierwsi goście Parku Śląskiego w Chorzowie skorzystają z nowej Elki - napowietrznej kolejki linowej, wybudowanej kosztem około 30 mln zł. W piątek (23 sierpnia) testowali ją dziennikarze. Podano też termin udostępnienia kolejki wszystkim odwiedzającym park.
Budowa kolejki ruszyła w lutym tego roku. Zastąpiła popularną niegdyś Elkę, która była tak zniszczona, że trzeba ją było rozebrać. W ostatnim czasie przeprowadzono wymagane testy obciążeniowe nowej kolejki - przewożono nią beczki z wodą. Ponieważ na przewóz osób zgodził się już Transportowy Dozór Techniczny, w piątek z Elki mogli skorzystać dziennikarze.
Na ponaddwukilometrowej trasie kolejki jest 15 ośmioosobowych gondoli i 30 kanap czteroosobowych, poruszających się na wysokości od 8 do 18 metrów, w zależności od fragmentu trasy. W gondolach mogą podróżować zarówno osoby niepełnosprawne, jak i rodziny z dziećmi w wózkach. Prędkość maksymalna kolejki to 5 metrów na sekundę; przepustowość to 861 osób na godzinę w każdą stronę. W zależności od potrzeb może być zmieniana.
Projektujący Elkę specjaliści rozważali różne koncepcje przebiegu trasy w 600-hektarowym Parku Śląskim, usytuowanym na pograniczu Chorzowa, Katowic i Siemianowic Śląskich. Ostatecznie zwyciężyła ta łącząca teren w pobliżu wesołego miasteczka z okolicami Stadionu Śląskiego. W tych dwóch miejscach powstały stacje kolejki.
Kolejkę zbudowała firma Doppelmayr Polska. Jak podał rzecznik Parku Śląskiego Łukasz Buszman, koszt inwestycji to 27 mln zł netto (33 mln zł brutto). Jej realizacja była możliwa dzięki środkom unijnym z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Dotacja z tego źródła to 85 proc. wartości inwestycji; pozostałe środki to wkład własny Parku Śląskiego.
Wkrótce ma zostać rozstrzygnięty konkurs na patronów dla 15 gondoli nowej Elki. Głosowanie potrwa do końca sierpnia na stronie internetowej "Dziennika Zachodniego". Wśród zaproponowanych kandydatur znalazły się osoby, które trwale zapisały się w historii Śląska, jak John Baildon, bp Herbert Bednorz, Krystyna Bochenek, August Chełkowski, Karol Godula, Henryk Mikołaj Górecki, Stanisław Hadyna, Wojciech Korfanty, Henryk Sławik i Alfred Szklarski. Po wybraniu patronów na gondolach znajdą się ich nazwiska wraz z krótkimi biogramami.
Nowa napowietrzna kolejka zastąpiła popularną Elkę, która przez prawie 40 lat należała do największych atrakcji parku, w którym znajdują się m.in.: wesołe miasteczko, planetarium i ogród zoologiczny. Poprzednia Elka (nazwa pochodzi od pierwszych liter słów Elektryczne Linowe Koleje) kursowała po parku na trzech odcinkach o łącznej długości ok. 6 km. Przewoziła średnio ok. 135 tys. osób rocznie.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.