Sprzedaż cementu w Polsce spadła w czerwcu br. o 8,5 proc. rok do roku, a produkcja o ok. 6 proc - wynika z danych Stowarzyszenia Producentów Cementu. To efekt spowolnienia gospodarczego. W całym 2013 r. sprzedaż tego surowca może wynieść poniżej 14 mln ton.
Przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu Leonard Palka poinformował we wtorek PAP, że sprzedaż cementu w czerwcu br. spadła o 8,5 proc. wobec czerwca 2012 r. i wyniosła ponad 1 mln 449 tys. ton. Od stycznia do czerwca br. cementownie w Polsce sprzedały 5 mln 694,7 tys. ton. To oznacza spadek o prawie 23 proc. wobec tego samego okresu rok wcześniej.
Przewodniczący SPC ocenił, że czerwiec pod względem sprzedaży cementu był słaby.
- Liczyliśmy na lepszy wynik. Nasze przewidywania dotyczące sprzedaży tego surowca w całym 2013 roku są mniej optymistyczne, niż jeszcze kilka miesięcy wcześniej - podkreślił.
Palka szacuje, że sprzedaż cementu na koniec tego roku wyniesie poniżej 14 mln ton.
- Wcześniej przewidywaliśmy ponad 14,5 mln ton - dodał.
Jak mówił, SPC spodziewało się, że czerwcowe wyniki będą co najmniej na podobnym poziomie, jak w czerwcu ub.r. "Liczyliśmy na odbicie w branży w drugiej połowie roku. Niestety trend się jeszcze nie odwrócił" - podkreślił.
Według przewodniczącego SPC spadek sprzedaży cementu w czerwcu to efekt spowolnienia gospodarczego, braku dużych projektów infrastrukturalnych oraz oczekiwania inwestorów na rozwój sytuacji w gospodarce. Jego zdaniem na poprawę sytuacji w tym sektorze może wpłynąć uruchomienie funduszy unijnych na lata 2014-2020.
Z szacunków Stowarzyszenia wynika, że produkcja cementu w czerwcu spadła o 5,9 proc. do 1 mln 545,5 tys. ton, a od stycznia do czerwca - o prawie 22 proc. do 5 mln 782,3 tys. ton.
W Polsce działa 13 zakładów cementowych, należących do 9 międzynarodowych grup.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.