Budowa gazoportu w Świnoujściu to istotny element bezpieczeństwa energetycznego kraju - powiedział w piątek (17 maja) w Świnoujściu minister transportu Sławomir Nowak, który wraz z ministrem skarbu wziął udział w uroczystości zakończenia budowy falochronu osłaniającego terminal LNG.
- To bardzo istotny fragment inwestycji, istotny element bezpieczeństwa energetycznego kraju, bez ukończenia którego nie jest możliwe ukończenie budowy gazoportu. Przybył Polsce kawałek ziemi. Projekt +Polska w budowie+ trwa, to widać - podkreślał podczas uroczystości minister Nowak.
Szef resortu skarbu Włodzimierz Karpiński podkreślił, że inwestycja została oddana wcześniej i taniej.
Falochron ma ochronić m.in. instalacje do odbioru gazu z budowanego w Świnoujściu gazoportu. Ma również zwiększyć bezpieczeństwo żeglugi na podejściu do portów Szczecin-Świnoujście. Koszt budowy falochronu przekroczył 1 mld zł.
W ramach inwestycji zakończono zasadnicze roboty budowlane, obejmujące m.in. budowę samego falochronu, obrotnicy statków, czyli specjalnie pogłębionego miejsca w kształcie elipsy, w którym statki podchodzące do nabrzeży będą mogły manewrować, oraz nowego toru wodnego do portu zewnętrznego.
Pogłębiony i poszerzony ma być jeszcze istniejący tor wodny, który ma być przystosowany do parametrów wymaganych dla gazowców LNG. Zaplanowano również m.in. pogłębienie nowego toru wejściowego.
Instytucją odpowiedzialną za opracowanie i nadzór nad inwestycją jest resort transportu; budowę falochronu powierzono natomiast Urzędowi Morskiemu w Szczecinie.
Terminal LNG w Świnoujściu, którego częścią będą dwa zbiorniki o pojemności 160 tys. m sześc. każdy, ma ruszyć w 2014 r. i pozwolić na sprowadzanie do Polski do 5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie, z możliwością powiększenia tej zdolności do 7,5 mld m sześc. rocznie. Spółką celową powołaną do budowy terminalu LNG jest Polskie LNG.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.