Ponad jedna trzecia chińskich przedsiębiorstw ma problemy ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników, co utrudnia ich rozwój - wynika z raportu międzynarodowej firmy konsultingowej Grant Thornton International.
Ponad 50 proc. firm z branż stosujących wysoko zaawansowane technologie zgłaszało w przeprowadzonej ankiecie problemy przy zatrudnianiu wykwalifikowanych pracowników. W opinii pracodawców podstawowe problemy przy rekrutacji to brak ogólnych umiejętności przystosowania się do systemu pracy w przedsiębiorstwie oraz luki w wykształceniu zawodowym.
- Osoby poszukujące pracy powinny poprawić swoje ogólne umiejętności przystosowania się do pracy w przedsiębiorstwie w takich dziedzinach jak praca zespołowa, komunikacja społeczna, a także podnieść poziom swoich konkretnych umiejętności technicznych - uważa dyrektor Grant Thornton w Chinach Xu Hua.
Z raportu wynika, że 61 proc. ankietowanych firm za główny powód odmowy przyjęcia do pracy podaje brak ogólnych umiejętności organizacji pracy, a 55 proc. z nich powołuje się na brak umiejętności technicznych.
Ponad połowa przedsiębiorstw z branż takich jak budownictwo, przemysł spożywczy, opieka zdrowotna oraz z sektorów nowoczesnego przemysłu (wraz z usługami finansowymi) przyznaje, że oba te czynniki są najpoważniejszym problemem związanym ze znalezieniem odpowiedniej kadry.
Zdaniem autorów raportu trudności w znalezieniu odpowiedniej siły roboczej są nadal widoczne, mimo że rynek pracy jest nasycony i trudno znaleźć pracę absolwentom szkół wyższych.
We wnioskach autorzy napisali, że w dłuższej perspektywie firmy muszą zwiększyć swoje własne programy szkoleniowe, które będą w stanie pomóc w rozwoju i kształceniu własnej kadry pracowniczej, a mniejsze znaczenie przykładać do znalezienia pracowników z odpowiednimi kwalifikacjami.
Przedsiębiorcy są zaniepokojeni modą na częste zmiany pracy w pogoni za lepszymi warunkami zatrudnienia. Według badań oprócz większych obciążeń dla pozostałych pracowników, 32 proc. firm zgłasza, że z powodu odejść pracowników traci również zlecenia biznesowe; z tego powodu rosną też ich koszty operacyjne.
Przedsiębiorstwa zajmujące się usługami hotelowymi, turystyką i gastronomią skarżą się, że utrata pracowników może zaowocować spadkiem standardów obsługi klientów - martwi się o tym 37 proc. ankietowanych.
Ponad 25 proc. firm z branży wdrażania nowych technologii przyznaje, że strata pracowników hamuje rozwój nowych produktów lub usług.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.