Dzięki metodzie dostaw inwestorskich, która polega na tym, ze sami kupujemy rury i armaturę do budowy gazociągów, a następnie przekazujemy je wykonawcom, obniżyliśmy koszty budowy połączeń gazowych o przynajmniej 200 mln zł - powiedział prezes Gaz-Systemu Jan Chadam.
Gaz-System obecnie realizuje projekt budowy 1 tys. km gazociągów. Ma być zakończony do końca 2014 r. Gazociągi powstają w północno-zachodniej i środkowej Polsce (m.in. Szczecin-Lwówek, Świnoujście-Szczecin, Szczecin-Gdańsk, Rembelszczyzna-Gustorzyn i Gustorzyn-Odolanów).
- Ze względu na trudną sytuację firm budowlanych na rynku, spółka dokłada szczególnej staranności w zarządzaniu budową nowych gazociągów na terenie całej Polski. Proces objęty jest aktywnym monitoringiem (...). Gaz-System ograniczył ryzyko, organizując w nowy sposób cały proces inwestycyjny przy dużo większym bezpośrednim zaangażowaniu samego inwestora. Zastosowaliśmy metodę dostaw inwestorskich. Sami kupujemy rury oraz armaturę i przekazujemy je firmom wykonawczym - powiedział.
- Nie chcemy obarczać wykonawców nadmiernym ryzykiem związanym z cenami materiałów budowlanych. Jeśli przykładowo gazociąg kosztuje 1 mld zł, to żadna firma samodzielnie - w obecnej sytuacji rynkowej w branży budowlanej - nie jest w stanie wziąć na siebie ciężaru tej inwestycji - dodał.
Jak podkreślił, Gaz-System, kupując rury bezpośrednio od producentów, może uzyskać niższe ceny. "To oczywiście efekt skali. Zakup rur w dużych ilościach na konkurencyjnym rynku to oszczędność rzędu przynajmniej 200 mln zł w stosunku do naszych szacunków" - powiedział. Podkreślił, że w przypadku planowanej budowy kolejnych gazociągów, proces inwestycyjny będzie zorganizowany podobnie.
Gaz-System kupuje rury bezpośrednio od hut - konsorcjum Ferrum, Steeltubes, Uniset i US Steel, konsorcjum Izostal, Impexrur i ArcelorMittal oraz tureckiego Borusan Mannesmann.
Spółka zarządza majątkiem o wartości ok. 5 mld zł, na który składają się głównie elementy systemu przesyłowego, m.in. ponad 9,7 tys. km gazociągów wysokiego ciśnienia, 14 tłoczni, 56 węzłów oraz 970 punktów wyjścia. Zatrudnia ponad 2 tys. osób. Spółka zapewniła już finansowanie dla obecnie realizowanych inwestycji, m.in. terminalu LNG w Świnoujściu, gazociągów i interkonektorów. Wartość tych projektów to ok. 8 mld zł (w latach 2010-2014). Inwestycje są finansowane ze środków własnych spółki, funduszy unijnych, Europejskiego Banku Inwestycyjnego, Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju oraz konsorcjum banków komercyjnych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.