Do wszystkich obszarów działalności podchodzimy globalnie. Patrzymy na cały świat i pod takim kątem tworzymy organizację. Musimy stać się firmą zorientowaną na potrzeby klientów, bo dla nich pracujemy - stwierdza w rozmowie z Trybuną Górniczą Andrzej Meder, członek zarządu Grupy Kopex.
Na początku października została oficjalnie zarejestrowana firma Kopex Machinery SA, konsolidująca z Zabrzańskimi Zakładami Mechanicznymi rybnicką Ryfamę i wałbrzyski Wamag. Co dyktowało ten manewr?
Kopex Machinery - my nazywamy ją również dywizją maszynową - w nieodległym czasie uzupełni jeszcze tarnogórski Tagor. To duża, zatrudniająca ponad dwa tysiące pracowników firma, łącząca dawnych producentów kombajnów górniczych, przenośników ścianowych, obudów zmechanizowanych i systemów transportowych. To firma, która jest w stanie zaoferować klientom Grupy kompleksowe rozwiązania. W modelu odrębnych dotąd spółek, by móc je proponować, trzeba było tworzyć konsorcja. Tak duży organizm będzie zarazem łatwiejszy w zarządzaniu, przyczyniając się do efektu synergii i niosąc zdecydowanie lepsze efekty w działalności. Generalnie Grupa zostanie zorganizowana w cztery dywizje: maszynową, elektryczną, górniczą i przemysłową.
Czy taka konsolidacja łączy się ze zmianą akcentów w strategii?
Dziś nie chciałbym o niej mówić, ponieważ do końca października w odniesieniu do całej Grupy przedstawi ją prezes Andrzej Jagiełło. Poprzestanę więc na spostrzeżeniu, że model dywizyjny, a więc organizacyjne porządkowanie struktury Grupy, to jeden z elementów strategii. Obok uproszczenia zarządzania chcemy doprowadzić do takiej sytuacji, żeby dla naszych inwestorów i partnerów ta struktura była w pełni przejrzysta.
Co - spoglądając więc nie tylko przez pryzmat Kopex Machinery - ten zmieniony układ niesie dla partnerów Grupy?
Do wszystkich obszarów działalności podchodzimy globalnie. Patrzymy na cały świat i pod takim kątem tworzymy organizację. Musimy stać się firmą zorientowaną na potrzeby klientów, bo dla nich pracujemy. Nie chcemy być znani jedynie z produkcji maszyn. Chcemy, aby dostrzegano w nas ekspertów w rozwiązywaniu problemów, chcemy tak doradzać naszym klientom, aby mogli robić biznes na swojej działalności. Nasze dywizje, z ich zasobami i kompetencjami, są w stanie realizować tę orientację globalnej firmy.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.