W związku z raportem Najwyżej Izby Kontrolnej ("Usuwanie przez przedsiębiorców górniczych szkód wywołanych ruchem zakładu górniczego") do redakcji portalu górniczego nettg.pl biuro prasowe Kompanii Węglowej przekazało oświadczenie następującej treści:
"Zarząd Kompanii Węglowej nie zgadza się z zarzutami zawartymi w raporcie Najwyższej Izby Kontroli. Stanowisko spółki, dotyczące domniemanych naruszeń zasad koncesji na wydobywanie węgla przez kopalnie Bobrek-Centrum i Sośnica-Makoszowy, zostało szczegółowo przedstawione w pismach z dnia 4 i 31.01.2012 r., skierowanych do NIK.
Wyjaśniamy, że kopalnia "Bobrek-Centrum" prowadzi działalność górniczą w złożu "Bytom III" w oparciu o koncesje z 1 września 1999 roku, udzieloną przez Ministra Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Zgodnie z przyznaną koncesją, eksploatacja winna odbywać się zgodnie z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz warunkami postanowienia Prezydenta Miasta Bytomia opiniującego wniosek o udzielenie koncesji, zgodnie z którym wpływy eksploatacji na terenie zabudowanym nie przekroczą wartości II kategorii terenu górniczego, na terenie niezabudowanym wartości III, a lokalnie IV kategorii terenu górniczego.
W Postanowieniu znalazł się również zapis, że uwarunkowania w nim zawarte winne zapewnić realizację Uchwały Rady Miejskiej w Bytomiu z dnia 15 października 1991 roku, zgodnie z którą dopuszcza się za zgodą Zarządu Miasta prowadzenie eksploatacji wywołującej na terenie Bytomia deformacje odpowiadające III kategorii terenu górniczego. Prezydent Bytomia, kierując się uchwałą Rady Miejskiej, pozytywnie zaopiniował plany ruchu kopalni na lata 2006-2008 i 2009-2011, w których przedstawiono wpływy na terenach zabudowanych miasta Bytomia odpowiadające I, II i III kategorii terenu górniczego.
Zauważyć również należy, że Rada Miasta Bytomia podjęła uchwały o przyjęciu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla północnej części dzielnicy Miechowice 29 października 2009 roku, terenu "Starych Miechowic" 23 lutego 2011 roku oraz południowej części dzielnicy Miechowice 28 września 2011 roku. "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Bytom" Rada przyjęła 24 sierpnia 2011 roku. W tych dokumentach prognozowane wpływy eksploatacji górniczej sięgają III kategorii terenu górniczego na terenach zabudowanych.
Przedstawione fakty, a w szczególności przyjęcie przez Radę Gminy Bytom planów zagospodarowania oraz pozytywnie zaopiniowane przez Prezydenta Bytomia plany ruchu kopalni, potwierdzają, iż nie znajduje uzasadnienia zarzut naruszania przez Kompanię Węglową warunków koncesji na wydobywanie węgla kamiennego ze złoża "Bytom III".
Minister Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa 1 września 1999 roku udzielił byłej Bytomskiej Spółce Węglowej koncesji na wydobywanie węgla kamiennego ze złoża "Bytom III" z terminem ważności do 26 sierpnia 2026 roku. Minister Środowiska decyzją z 14 marca 2003 roku potwierdził przejście praw i obowiązków wynikających z tej koncesji na Kompanię Węglową.
Rada Miasta Bytomia uchwałą z 25 listopada 2009 roku podjęła decyzję o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru Karb w Bytomiu. W ramach procesu tworzenie planu zagospodarowania wykonano opracowanie ekofizjograficzne, w którym przewidziano prowadzenie działalności górniczej pod terenami zabudowanymi dzielnicy Karb powodującej wpływy odpowiadające III kategorii terenu górniczego.
Kopalnia "Sośnica-Makoszowy" prowadzi działalność górniczą zgodnie z koncesją udzieloną przez Ministra Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Rada Gminy Gierałtowice 28 kwietnia 2005 roku uchwaliła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla obszaru całej gminy.
Od czasu obowiązywania miejscowego planu zagospodarowania kopalnia "Sośnica - Makoszowy" działalność górniczą prowadziła w oparciu o część szczegółową planu ruchu zakładu górniczego na lata: 2004-2006, 2007-2009 i 2010-2012. Każdorazowo zamierzenia eksploatacyjne przedstawiane w planach ruchu uzyskały pozytywną opinie Wójta Gminy Gierałtowice, jak również były zatwierdzane przez Dyrektora Okręgowego Urzędu Górniczego.
Tym samym należy uznać, że organ władzy samorządowej dysponował pełną informacją o wielkości wpływów prowadzonej i projektowanej pod terenami gminy eksploatacji górniczej.
Podsumowując podkreślamy, że w Kompanii Węglowej działalność górnicza prowadzona jest zgodnie z obowiązującymi przepisami, zwłaszcza odnoszącymi się do prowadzenia eksploatacji z zachowaniem należytej staranności w zakresie ochrony zasobów kopalin, racjonalnej gospodarki złożem oraz zasad ochrony środowiska. Wszelkie plany Kompanii Węglowej dotyczące eksploatacji złóż uwzględniały wnioski wynikające z uzgodnień, opinie organów władzy samorządowej oraz organów nadzoru górniczego wydanych w tym zakresie.
W okresie od 2003 roku, czyli od momentu powstania Kompanii Węglowej żadna kontrola organów nadzoru górniczego nie stwierdziła nieprzestrzegania przez kopalnie spółki zasad przyznanych nam koncesji.".
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.