Jedenaście ofert dotyczących różnych elementów rozbudowy centrum przesiadkowego w Tarnowskich Górach oraz budowy ponad 25 km dróg rowerowych w tym mieście, otrzymał w przetargu miejscowy magistrat. Szacunkowa wartość planowanej do 2023 r. inwestycji to 57 mln zł.
Miasto zaplanowało budowę infrastruktury, która uzupełni oddany do użytku w 2013 r. dworzec autobusowy, przylegający do miejscowej stacji kolejowej. Na blisko 2,5 ha między dworcem kolejowym, a halą targową powstać mają parkingi dla samochodów i rowerów, w tym elektrycznych. Pod torami zaplanowano tunel pieszo-rowerowy, a w całym mieście - 25 km dróg rowerowych łączących główne dzielnice z centrum.
Nowe elementy centrum przesiadkowego to: parking typu "park&ride" na ok. 200 samochodów, stanowiska "kiss&ride" z postojem do jednej minuty, zatoka autobusowa z jezdniami manewrowymi, a także miejsca postojowe dla samochodów elektrycznych wraz ze stacjami szybkiego ładowania i 100 zadaszonych miejsc postojowych dla rowerów z punktem ładowania rowerów elektrycznych.
Ogłaszając przetarg w listopadzie ub. roku miasto sygnalizowało, że całość miałaby powstać - w trybie projektuj i buduj - do 2023 r. Miasto podzieliło postępowanie na sześć części: na centrum przesiadkowe wraz z odcinkami dróg rowerowych, na 145-metrowy oświetlony tunel pieszo-rowerowy w nasypie kolejowym w rejonie ul. Częstochowskiej (w kierunku ul. Lasowickiej) oraz na pozostałe odcinki dróg rowerowych.
Jak wynika z informacji na platformie zamówień tarnogórskiego magistratu, w przetargu spłynęło 11 ofert. Tylko jedna dotyczy centrum przesiadkowego, nie zgłosił się nikt chętny na budowę tunelu pod torami kolejowymi (oszacowanego na 9,7 mln zł brutto). Oferta na centrum przesiadkowe - za niespełna 7,3 mln zł brutto - mieści się w założonym przez miasto budżecie 9,4 mln zł brutto. W budżetach mieści się też większość spośród 10 ofert na drogi rowerowe.
Miasto zapewnia, że koncepcja budowy centrum przesiadkowego i tras dla rowerów była konsultowana z mieszkańcami, jest też przedmiotem porozumienia z miejscowym starostwem powiatowym. Całe przedsięwzięcie przygotowano jako warty 57,2 mln zł unijny projekt pod kątem środków na niskoemisyjny transport miejski dostępnych w Regionalnym Programie Operacyjnym Woj. Śląskiego na lata 2014-20; w ub. roku otrzymał on 48,7 mln zł wsparcia.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.