Po Nowym Roku kary za niezgłoszenie zakupu i sprzedaży samochodu

fot: Krystian Krawczyk

Wzrost natężenia ruchu na autostradzie w pierwszym półroczu br. dotyczył zarówno samochodów osobowych, jak i ciężarowych

fot: Krystian Krawczyk

Od 200 do 1 tys. zł kary będzie grozić osobom, które w ciągu 30 dni nie zgłoszą w urzędzie transakcji kupna lub sprzedaży samochodu albo nie zarejestrują auta sprowadzonego z zagranicy. Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia. W Krakowie z tego obowiązku wywiązywało się do tej pory ok. 20 proc. sprzedających.

Według wstępnych szacunków tylko w Krakowie liczba spraw rozpatrywanych w Wydziale Ewidencji Kierowców i Pojazdów zwiększy się po zmianie przepisów o 50 - 60 tys. rocznie i w urzędzie trzeba będzie zatrudnić od 6 do 8 nowych pracowników.

Obowiązek zgłaszania transakcji był już wcześniej, ale za jego niedopełnienie nikt nie był karany.

- Obowiązek zgłoszenia ma i sprzedający i kupujący samochód - mówił dziennikarzom dyrektor Wydziału Ewidencji Kierowców i Pojazdów w Urzędzie Miasta Krakowa Witold Krupiarz. Podkreślił, że obowiązek ten w terminie 30 dni dotyczy tych, którzy kupią lub sprzedadzą samochód po 1 stycznia.

- Bardzo wiele czynników będzie wpływało na wysokość kar. Będzie to oceniane za każdym razem w indywidualnym postępowaniu - zaznaczył.

To, jak wysoką karę wymierzą urzędnicy, jeśli nie dokonamy zgłoszenia, będzie zależało m.in. od tego, jaki czas upłynął od terminu, w którym miało to być zrobione i od tego, czy to pierwsze czy kolejne takie uchybienie.

Zgodnie z nowymi przepisami osoba, która sprzedaje samochód powinna w terminie 30 dni przyjść do właściwego ze względu na miejsce zamieszkania urzędu i w wydziale komunikacji zgłosić transakcję, przedstawiając dokumenty - umowę, fakturę darowiznę. Sprzedaż powinni zgłosić także pośrednicy, w tym firmy, które sprzedają auto kolejnemu nabywcy.

Ten sam obowiązek dotyczy kupujących, którzy dodatkowo powinni pojazd zarejestrować. Jeśli rejestracja nie jest możliwa, bo samochód jest uszkodzony lub nie ma ważnych badań technicznych, żeby uniknąć kary wystarczy tylko zgłosić kupno.

Miesiąc czasu na zgłoszenie od momentu sprowadzenia do kraju samochodu ma osoba, która kupiła go w innym państwie UE. W tym wypadku istotny jest dzień dotarcia auta do Polski - także wtedy, kiedy osoba lub firma, która "ściągnęła" pojazd, nie rejestruje go na siebie, a sprzedaje komuś innemu.

 

MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ

Koszt obniżki akcyzy i VAT na paliwa to ponad 5,36 mld zł

Koszt obniżki VAT na paliwa silnikowe to ponad 3,2 mld zł, a redukcja stawek akcyzy oznacza spadek dochodów budżetu o 2,1 mld zł - podano w ocenie skutków regulacji, dołączonej do projektu rozporządzeń ministra finansów. W piątek zostały opublikowane rozporządzenia obniżające stawkę podatku od towarów i usług oraz akcyzy. 

Od wieży w koronach drzew po „Śląskie Smaki”. Dyplomy marszałka za zasługi dla rozwoju turystyki

W Bielskim Centrum Kultury odbyły się wojewódzkie obchody Światowego Dnia Turystyki, podczas których wręczono Dyplomy Marszałka Województwa Śląskiego za zasługi dla rozwoju turystyki w 2026 roku. Wyróżnienia trafiły do osób i instytucji, które promują lokalne atrakcje i budują turystyczną markę regionu.

Budynek po kopalni Rozbark w Bytomiu odzyskuje blask. Trwa remont willi dyrektora

Budynek, w którym jeszcze kilkadziesiąt urzędował dyrektor kopalni Rozbark przechodzi metamorfozę. 

W Politechnice Śląskiej zabrzmiało Gaudeamus

Prof. dr hab. inż. Marek Pawełczyk, rektor Politechniki Śląskiej: - Przyszłość nie jest miejscem, do którego kiedyś dotrzemy. Przyszłość jest czymś, co wspólnie tworzymy. Dla uniwersytetu technicznego to stwierdzenie ma znaczenie szczególne.