Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
NAJNOWSZE GALERIE
Węglokoks Energia: kogeneracja sprawdza się w Brzeszczach
18 lutego 2019
Zabrze: to dziennikarze zamykają sezon barbórkowy
17 lutego 2019
Kowary: nowy właściciel kopalni uranu
17 lutego 2019
Górnictwo: trzy reaktory Barbary
15 lutego 2019
Śląsk: przed nami cztery wyjątkowe lata
11 lutego 2019
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
18 listopada 2018 Portal gospodarka i ludzie autor: Wacław Turek
Górnictwo: długi na 2,6 kilometra pociąg musiał zostać wykolejony
Przy usuwaniu skutków wykolejenia i naprawie torowiska pracowało ponad 130 pracowników wraz ze sprzętem
fot: YouTube

Międzynarodowa firma górnicza BHP zmuszona była do... wykolejenia pociągu. Skład załadowany rudą żelaza zaczął się przemieszczać bez kontroli.

Ta niecodzienna sytuacja będzie kosztowało koncern ponad 55 mln dolarów.

Wstrzymanie transportu pociągnęło za sobą ograniczenie produkcji rudy żelaza w wysokości od 3 do 8 mln t. Z tego powodu nie zostanie załadowanych od 15 do 45 statków surowcem z kopalni Pilbara Mine. Zależy to od tego, jak długo trwało usuwanie skutków katastrofy na linii łączącej kopalnie z portem załadunkowym.

Wykolejony skład pociągu miał długość 2,6 km. Tworzyło go 268 wagonów i 4 lokomotywy. Transportował 35 tys. t rudy wartości 2,6 mln dolarów.

BHP trzymała informację o wypadku w tajemnicy. Wiadomo jednak, że w poniedziałek rano, 4 listopada pociąg, jechał ponad 50 minut bez maszynisty. Osiągnął prędkość dochodząca do 110 km na godzinę. Został celowo wykolejony 120 km od miejscowości Port Hedland w Zachodniej Australii. Skład wyjechał z miejscowości Newman.

Koncern potwierdził, że wyniku wykolejenia uległo zniszczeniu 1,5 km torów. Usuwanie takiego rozmiaru szkód i naprawa torowiska pochłonęły co najmniej tydzień. Przy usuwaniu skutków pracowało ponad 130 pracowników wraz z ciężkim sprzętem.

Jak ustalono, maszynista opuścił lokomotywę celem dokonania inspekcji i w tym czasie z niewiadomych powodów pociąg ruszył. Bez nadzoru przejechał 92 km. Do wykolejenia wagonów doprowadzono, aby uniknąć jeszcze większej i poważniejszej w skutkach katastrofy w porcie przeładunkowym lub w zamieszkałych częściach trasy przejazdu pociągu.

BHP wraz z Australijskim Biurem Bezpieczeństwa i Narodowym Biurem Bezpieczeństwa Kolei prowadzą dochodzenia w sprawie tego zdarzenia.

Do wypadku doszło w okresie, gdy w Australii trwają przygotowania do upowszechnienia autonomicznego transportu kolejowego, w którym składy prowadzi komputer a nie człowiek. Związki zawodowe wskazały, na przykładzie tego wypadku, na ogromne ryzyko, jakie niesie sięgnięcie po to rozwiązanie. Sytuacja mogłaby być o wiele bardziej dramatyczna, gdyby do zdarzenia doszło w pobliżu innego pociągu, lub gdyby stało się to w pobliżu Port Hedland.

Inni uczestnicy tej debaty twierdzą, że gdyby w wykolejonym składzie był system automatyczny stosowany przez koncern Rio Tinto w pociągach bez maszynisty, to by się zatrzymał. Rio Tinto używa pociągów bez maszynistów od lipca i do końca roku system ten będzie w pełni stosowany.

Nie było to pierwsze w Australii wykolejenie się wagonów z rudą żelaza. W 2015 r. wypadło z torów 25 wagonów na tej samej trasie i zablokowało trasę w obu kierunkach. W styczniu ub.r. 40 wagonów wykoleiło się 130 km od Port Hedland, a jest to największy port załadunkowy rudy żelaza na Antypodach. Rocznie eksportuje się z niego 519 mln t tego surowca. Tylko firma BHP eksportuje z tego portu 275 mln t rudy.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Komentarze (0)
  • QPCFZ
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
CZĘSTO CZYTANE
Górnictwo: złodzieje miedzi ofiarami wybuchu w kopalni
14 lutego 2019
5603
Górnictwo: zarząd PGG jest zadowolony z ubiegłego roku
19 lutego 2019
5476
PGG Magazyn: zyski większe, niż zakładano
14 lutego 2019
4456
Górnictwo: zakręcony kombajn w akcji
19 lutego 2019
4165
Górnictwo: było o krok od tragedii
18 lutego 2019
3692
Górnictwo: połowa koncesji skończy się w ciągu dwóch lat
18 lutego 2019
3477
Górnictwo: JSW ma zgodę rady na zakup spółki
18 lutego 2019
3012
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
Mogą cię zainteresować
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]
Partnerzy portalu
Patronaty portalu