Wzrastają górnicze wynagrodzenia

fot: Krystian Krawczyk

Związkowcy argumentują, że wysokość ekwiwalentu za deputat węglowy jest zaniżona w stosunku do rynkowej ceny węgla

fot: Krystian Krawczyk

Od 1 lipca 2024 r. płaca minimalna wzrasta do 4300 zł brutto. To oznacza automatyczną podwyżkę wartości posiłków regeneracyjnych, które są częścią górniczego wynagrodzenia.

W większości górniczych spółek wartość posiłków profilaktycznych jest uzależniona od wysokości płacy minimalnej. Zwykle dzienna wartość posiłków regeneracyjnych wynosi 1,5 proc. minimalnego wynagrodzenia – tak jest m.in. w przypadku wszystkich pracowników Jastrzębskiej Spółki Węglowej oraz pracowników dołowych i pracowników przeróbki w Polskiej Grupy Górniczej.

Do tej pory płaca minimalna wynosił 4242 zł brutto, ale od 1 lipca została podwyższona do 4300 zł brutto. Jak wyglądają nowe stawki w przypadku największej węglowej spółki - Polskiej Grupy Górniczej? Wartość posiłków regeneracyjnych dla pracowników dołowych oraz pracowników przeróbki wynosi 1,5 proc. minimalnego wynagrodzenia. Do końca czerwca br. te grupy pracowników otrzymywały 63,63 zł za przepracowaną dniówkę, natomiast od początku lipca wraz z podwyżką wynagrodzenia minimalnego jest to 64,5 zł.

Jeśli chodzi o pozostałych pracowników powierzchni, to wskaźnik przeliczeniowy wynosi 1,35 proc. Do tej pory było to ponad 57,2 zł, a wraz z początkiem lipca kwota ta wzrasta do 58,05 zł za każdą przepracowaną dniówkę. W przypadku pracowników administracji wartość posiłków profilaktycznych wynosi 0,75 proc. wynagrodzenia minimalnego – do końca czerwca było to ponad 31,8 zł, a obecnie kwota ta wzrasta do 32,25 zł. Warto pamiętać, że w przypadku tej grupy ta kwota jest pomniejszana o podatek.

W drugiej największej węglowej spółce, czyli Jastrzębskiej Spółce Węglowej, wszystkim pracownikom przysługuje jedna stawka wynosząca 1,5 proc. minimalnego wynagrodzenia, co oznacza podniesienie kwoty do 64,5 zł.

Kolejnej podwyżki flapsów można się spodziewać wraz z początkiem przyszłego roku. W czwartek, 13 czerwca, Rada Ministrów przyjęła propozycje wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, które mają obowiązywać w 2025 r. Rząd chce, aby od 1 stycznia najniższa pensja wynosiła 4626 zł brutto. Jeśli rzeczywiście ta propozycja zostanie utrzymana, to podstawowa stawka górniczych flapsów wzrośnie z 64,5 zł do 69,39 zł.

MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ

Masz pamiątki związane z Hutą Pokój? Mogą trafić na wystawę w Wielkim Piecu

W sobotę, 14 listopada, odbędzie się zbiórka pamiątek związanych z Hutą Pokój w Rudzie Śląskiej.

Kopalnia Paryż to historia zagłębiowskiego górnictwa. Od Ksawerego do likwidacji

Kopalnia Paryż należała do grona największych i najstarszych kopalń węgla kamiennego w Zagłębiu Dąbrowskim, choć jej metryka do dziś budzi spory.

Niemcy wracają do węgla, a Polska? Szybki koniec kopalń może okazać się błędem

Dominik Kolorz, Jerzy Markowski i Patryk Białas starli się w debacie netTG.pl i Radia Katowice o przyszłości górnictwa

Mobbing w górnictwie. Dziś uwagi w stylu „bo jak ci przypier…” na dole nie przejdą

Różne miałem zdarzenia w ciągu mojej prawie trzydziestoletniej pracy w charakterze sztygara. Ale to jedno szczególnie zapadło mi w pamięć. Otóż kiedyś miałem w oddziale górnika imieniem Jacek. Niedoszły inżynier. Za co się zabrał, wszystko, mówiąc delikatnie, spartolił. Wiedzieliśmy dobrze o tym, żeby nie dawać mu jakiegoś odpowiedzialnego zadania, bo coś poważnego mógłby nawywijać.