Wyższy dodatek osłonowy przy złożonym wniosku do CEEB

fot: Andrzej Bęben/ARC

W tym roku, do końca września, miasto udzieliło 3,6 tys. dotacji na wymianę palenisk i przyjęło 3,5 tys. nowych wniosków o udzielenie dotacji

fot: Andrzej Bęben/ARC

- Mieszkańcy lokali ogrzewanych węglem mogą starać się o wyższy dodatek osłonowy; niezbędnym warunkiem będzie złożony wniosek o wpis źródła ogrzewania domu lub mieszkania do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynku (CEEB) - informuje rzecznik resortu klimatu i środowiska Aleksander Brzózka.

Jak wyjaśnił Brzózka, odbiorcami dodatku osłonowego w podstawowej wysokości są te gospodarstwa domowe, które spełniają określone w ustawie kryteria dochodowe. Obecnie o wyższe świadczenie mogą ubiegać się osoby ogrzewające swoje domostwo węglem lub paliwami węglopochodnymi; źródłem ogrzewania jest: kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy. Takie źródło musi być jednak wpisane do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków.

Rzecznik przekazał, że ustawa, nad którą prace zakończył Senat, pozwoli otrzymać wyższą kwotę dodatku osłonowego tym gospodarstwom, które nie uzyskały jeszcze wpisu do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków, ale już złożyły do niej wniosek.

W przypadku gdy zainteresowani otrzymaniem dodatku osłonowego mieszkają w budynku korzystającym z ciepła z sieci ciepłowniczej, ogrzewany jest on drewnem, pelletem czy gazem, mogą złożyć wniosek o przyznanie świadczenia w podstawowych wysokościach (wskazanych w art. 2 ust. 5 ustawy o dodatku osłonowym).

- W praktyce oznacza to, że mieszkańcy domów lub mieszkań, które są ogrzewane np. piecem węglowym, nie będą musieli mieć wpisu do CEEB - wystarczy potwierdzenie złożenia wniosku o taki wpis, aby otrzymać wyższe świadczenie. Te ważne i niezbędne zmiany w prawie są częścią dużego pakietu rozwiązań służących ochronie odbiorców w aktualnej sytuacji - powiedział rzecznik MKiŚ.

Wysokość dodatku osłonowego, przy jednoosobowym osobowym gospodarstwie domowym, wynosi 400/500 zł, jeśli jej dochód nie przekroczy 2100 zł. Przy gospodarstwie 2-3 osobowym jest to 600/750 zł, o ile dochód nie przekroczy 1500 zł miesięcznie na osobę. Przy gospodarstwie 4-5 osobowym 850 zł/1062,50 zł, jeśli dochód nie przekroczy 1500 zł miesięcznie na osobę. Natomiast, przy gospodarstwie 6 i więcej osobowym 1150 zł/1437,50 zł, jeśli dochód nie przekroczy 1500 zł miesięcznie na osobę.

Wyższy dodatek osłonowy - w wysokości 500, 750, 1062,50, 1437,50 zł - przysługuje tym gospodarstwom domowym, które spełniają kryteria dochodowe wynikające z ustawy oraz ich głównym źródłem ogrzewania jest źródło ogrzewania zasilane węglem lub paliwami węglopochodnymi, wskazane w ustawie o dodatku osłonowym.

MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ

Trudna historia kopalni. Pod lupą Służby Bezpieczeństwa

Muzeum Śląskie zaprasza na wykład dr. Piotra Rygusa. Podczas spotkania  dowiecie się, jak wyglądała codzienność kopalni „Katowice” w obliczu przełomowych wydarzeń politycznych oraz trudnej sytuacji gospodarczej lat 80. XX wieku.

Ile się zarabia w województwie śląskim? Mamy najnowsze wyliczenia

Urząd Statystyczny w Katowicach opublikował dane dotyczące przeciętnego wynagrodzenia w województwie śląskim we wrześniu 2026 roku.

Więcej pieniędzy na samochody elektryczne. Wzrósł budżet programu „NaszEauto”

Cieszący się dużym zainteresowaniem program „NaszEauto” otrzymał zastrzyk gotówki. Jego budżet wzrósł o ponad 82 mln zł.

Brynowskie Zaduszki Narodowe w hołdzie ofiarom z Wujka

Katowicka Parafia Podwyższenia Krzyża Św.  zaprasza 10 listopada na Brynowskie Zaduszki Narodowe w hołdzie ofiarom z kopalni Wujek.