Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
NAJNOWSZE GALERIE
Górnicy z JSW reagują na apel stacji krwiodawstwa
13 lipca 2020
Prezydent w jastrzębskiej kopalni
9 lipca 2020
Nadzieja w górnikach
8 lipca 2020
TU rodziła się Solidarność!
1 lipca 2020
Zdegradowane, pohutnicze tereny zmienią się w dzielnicę marzeń
25 czerwca 2020
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
25 września 2007 autor: Financial Times.

(Nie)bezpieczny internet

W holu głównej siedziby Google’a w kalifornijskim Mountain View na ekranach komputerów wyświetlane są słowa, które użytkownicy w danej chwili wpisują do wyszukiwarki.

Firma zapewnia, że system jest tak zaprojektowany, by odsiewać wszelkie nieprzyzwoite i potencjalnie kompromitujące zapytania. Ale i tak fakt, iż goście oglądają sobie choćby ułamek wyszukiwań może zaszokować użytkowników, którzy uznają przeglądanie internetu za czysto prywatną sprawę – czytamy w Financial Times.

Stwarza to nowe wyzwanie dla Google’a oraz i innych firm oferujących podobne usługi. Zbudowały one wielomiliardowy biznes na kierowanej reklamie, która bazuje na informacjach, jakie użytkownicy ujawniają o sobie w internecie. Pod presją organizacji konsumenckich w USA i Europie cztery największe firmy z sektora podjęły kroki na rzecz większej ochrony danych.

Google zakomunikowało, że po 18 miesiącach będzie kasować informacje mogące powiązać treść zapytania z konkretnym komputerem lub użytkownikiem (wcześniej dane te pozostawały w bazie na zawsze). Ściślejsze kontrole zapowiedziały w ślad za Google także Yahoo, Microsoft i Ask.com. Ta ostatnia firma posunęła się nawet do tego, że użytkownik może wybrać opcję, w której dane o jego aktywności w ogóle nie będą rejestrowane.

Działacze ruchu na rzecz ochrony prywatności, od dawna krytyczni wobec strategii zbierania i wykorzystywania informacji o użytkownikach, powitali zmiany z zadowoleniem.

Microsoft lobbuje w amerykańskim Kongresie na rzecz nowej ustawy o prywatności w internecie. – Przez długie lata firmy były przeciwne szerokiemu traktowaniu sprawy, dziś dostrzegają korzyści z przyjęcia rozwiązań prawnych. Wzmacniają one zaufanie klientów – twierdzi Christopher Kuner, wspólnik brukselskiej kancelarii prawnej Hunton&Williams, która pomaga firmom internetowym dostosować się do przepisów o ochronie danych osobowych.

Pojawiła się silna motywacja finansowa, aby zająć się kwestią prywatności, mówi Viktor Mayer-Schoenberger, ekspert ds internetu w harvardziej szkole zarządzania. - Na rynku są klienci, którzy wybierają wyszukiwarkę według tego, jaką politykę ochrony prywatności oferuje dany serwis. Dlatego firmy się tym zajęły.

Wyszukiwarki rutynowo zapisują treść zapytania, jego datę, godzinę oraz z jakiego komputera przyszło. Większość zapisuje na komputerach użytkowników pliki cookie - małe pliki tekstowe służące do śledzenia ruchów użytkownika między witrynami. Wszystkie razem te dane tworzą szczegółówe dossier zainteresowań i poszukiwań poszczególnych internautów.

Wyszukiwarki jednak są tylko jednym z rodzajów firm internetowych, które stale gromadzą potencjalnie wrażliwe dane o użytkowniku. Sukces serwisów społecznościowych doprowadził do powstania wielkiej fali treści generowanych przez użytkownika, często natury osobistej.

Także dostawcy łączy internetowych zaczęli być uważnie monitorowani pod kątem ich praktyk dotyczących prywatności. Niektóre z tych firm mają łatwy dostęp do historii stron, jakie przeglądają ich abonenci.

Przykłady, które obiegły światowa prasę, jak ten kiedy reporterzy New York Timesa, dotarli do Thelmy Arnold, wdowy mieszkającej na wsi w stanie Georgia, korzystając tylko z jej zapytań wstukanych do wyszukiwarki, najlepiej dowodzą, że sprawa jest ważna. Oprócz jej tożsamości zdradzały one także, że poszukiwała architekta krajobrazu i interesowała się stanem zdrowia koleżanek. 
Ale nie wszystkie zapytania bywaja takie niewinne. Zdarzają się i pytania o konstrukcję bomby, czy pornografię.  

Przypomnijmy, że obowiązująca w UE od 1995 r. dyrektywa ochrony danych osobowych ściśle ogranicza sposoby, w jakich firmy internetowe mogą wykorzystywać informacje zbierane o swoich klientach. Ale państwa członkowskie mają nieco swobody we wdrażaniu tych zaleceń, co prowadzi do komplikacji, kiedy wyszukiwanie wpisane na komputerze w jednym kraju jest przechowywane w bazie danych na terytorium innego kraju. To jeszcze nieuporządkowany prawnie obszar.

Ile lat upłynie zanim w Polsce zaczniemy martwić się o bezpieczeństwo użytkowników w sieci.



Strona 1 z 0
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • CXAWQ
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Mobilizacja potwierdzona wynikiem
11 lipca 2020
8357
Prezydent w jastrzębskiej kopalni
9 lipca 2020
7422
Mateusz Morawiecki wśród górników z Bobrka
10 lipca 2020
4118
Jazda pod chodnikiem
13 lipca 2020
3252
Nadzieja w górnikach
8 lipca 2020
3039
Tak to się robi po niemiecku
12 lipca 2020
2414
Rekordowe emerytury w Śląskiem. Dysproporcje są ogromne!
10 lipca 2020
2321
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
Mogą cię zainteresować
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]
Twoje urządzenie:
Partnerzy portalu