REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
1 lipca 2025 07:06 Polska Agencja Prasowa

88 proc. Polaków ma auto w swoim gospodarstwie domowym

Na finansowanie auta gotówką lub kredytem najczęściej decydują się seniorzy
fot: Krystian Krawczyk

Samochód w swoim gospodarstwie domowym posiada 88 proc. ankietowanych Polaków - wynika z badania “Auto na pokolenia“. Niemal co czwarta osoba uważa, że za 10-15 lat w naszym kraju dominować będzie wynajem długoterminowy aut.

Z badania Santander Consumer Multirent wynika, że 88 proc. ankietowanych Polaków posiada samochód w swoim gospodarstwie domowym; z tego 83 proc. kupiło go za gotówkę lub na kredyt, 9 proc. skorzystało z leasingu, a 1 proc. zdecydowało się na wynajem długoterminowy. Autorzy publikacji podkreślili, że obecnie udział aut finansowanych z leasingu we wszystkich rejestracjach nowych pojazdów to ponad 30 proc.

Na finansowanie auta gotówką lub kredytem najczęściej decydują się seniorzy - 87 proc. w porównaniu z najniższym wynikiem wśród czterdziestolatków - 75 proc.; ci ostatni najczęściej wybierają leasing (15 proc.). Wynajem auta uzyskał najmniejszą liczbę wskazań (1 proc.), a na ten wynik złożył się wybór 3 proc. wśród najmłodszych badanych (18-29 lat), a także 1 proc. wśród grupie pięćdziesięciolatków. 12 proc. badanych przyznało, że w ogóle nie ma w swoim gospodarstwie domowym dostępu do samochodu.

Badanie wykazało, że własne auto wciąż pozostaje najczęściej wybieranym środkiem do przemieszczania się - wskazało tak 77 proc. osób. Na drugim miejscu znalazł się transport publiczny, na który decyduje się 35 proc. badanych, a na trzecim - taksówki i aplikacje przewozowe ze wskazaniem na poziomie 6 proc.

“Tylko 40 proc. ankietowanych uważa, że za 10-15 lat w Polsce wciąż będzie przeważać posiadanie auta na własność, zakupionego za gotówkę lub kredyt. Mimo tego, że badani korzystający z wynajmu długo lub krótkoterminowego stanowią 1-procentowy odsetek, to aż 23 proc. wszystkich ankietowanych uważa, że to właśnie wynajem będzie przeważającą formą mobilności w Polsce za 10-15 lat“ - przekazano w publikacji. Według 13 proc. przyszłością motoryzacji jest carsharing i auta “na minuty“. 25 proc. respondentów nie potrafiło jednoznacznie określić, jak ich zdaniem ukształtuje się przyszłe podejście do posiadania samochodu.

Cytowana w informacji Anna Fidowicz z Santander Consumer Multirent zwróciła uwagę, że wyniki badania pokazują różnice w preferencjach dotyczących wybieranych środków transportu. “Jedną z najciekawszych jest znacząca przewaga kobiet nad mężczyznami w przypadku transportu publicznego - aż 44 proc. pań w porównaniu do 25 proc. panów najczęściej wybiera go na co dzień. Widoczne są także interesujące zależności wiekowe i demograficzne. Posiadanie samochodu na własność dominuje wśród seniorów (82 proc.), a jednocześnie mieszkańców wsi (83 proc.) i małych miast (82 proc.), a transport publiczny jest najczęściej wybierany wśród trzydziestolatków (44 proc.) i dwudziestolatków (42 proc.) oraz mieszkańców dużych miast (56 proc.)“ - dodała.

Badanie zostało zrealizowane metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 2-7 czerwca br. wśród tysiąca dorosłych Polaków.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Składka solidarnościowa do zwrotu? Górnicy z JSW: To nasze pieniądze, my je wypracowaliśmy
11 lipca 2025
6.1 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]