Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
NAJNOWSZE GALERIE
Górnictwo będzie z nami zawsze
18 września 2020
Górnicy w Czechach obchodzili swoje święto
7 września 2020
Sytuacja górnictwa nie jest łatwa
4 września 2020
Solidarność to drugie imię Polski
3 września 2020
Śląskie stawia na elektromobilność
3 września 2020
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
21 czerwca 2019 Trybuna Górnicza : : autor: Kajetan Berezowski

Szybki i sprawny - w nowoczesnej kopalni

- Średnia długość pojedynczej trasy kolejki podwieszanej w kopalniach GK JSW wynosi około 1700 m. Można sobie zatem w bardzo łatwy sposób wyobrazić korzyści, jakie niesie za sobą każde zwiększenie prędkości chociażby tylko związane z transportowaniem materiałów - stwierdza wiceprezes JSW Innowacje Jacek Srokowski
fot: JSW Innowacje

- Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom zakładów górniczych w grupie JSW, z naszej inicjatywy, jako JSW Innowacje, powstał projekt związany ze zwiększeniem prędkości podziemnych kolejek podwieszanych - mówi w rozmowie z Trybuną Górniczą JACEK SROKOWSKI, wiceprezes JSW Innowacje. 

JSW Innowacje chce się angażować w projekt związany z usprawnieniem transportu podziemnymi kolejkami podwieszanymi. Dlaczego?
Wszelkie zakłócenia funkcjonowania transportu podziemnego mają bezpośredni wpływ na całą logistykę produkcji kopalni. Doświadczenia Grupy Kapitałowej Jastrzębskiej Spółki Węglowej pokazują, że inwestycje w usprawnianie transportu przyczyniają się do wymiernego obniżenia kosztów funkcjonowania zakładu górniczego, a więc tym samym do poprawienia wyników ekonomicznych. Sięganie po coraz głębsze i bardziej oddalone i peryferyjne złoża, powoduje wydłużenie czasu dojścia brygad do stanowisk pracy oraz dostarczenia wszystkich niezbędnych materiałów wykorzystanych w procesie produkcyjnym. W tej sytuacji konieczne staje się dążenie do skrócenia czasu transportu do minimum przez wzrost szybkości i sprawności funkcjonowania transportu, co staje się jednym z filarów dobrze funkcjonującego zakładu górniczego.

Jak powstała koncepcja projektu?
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom zakładów górniczych w grupie JSW, z naszej inicjatywy, jako JSW Innowacje, powstał projekt związany ze zwiększeniem prędkości podziemnych kolejek podwieszanych. Patronat nad nim objął prezes Wyższego Urzędu Górniczego, który rozumie istotę i powagę tematyki. Projekt wpisuje się w przyjętą przez Jastrzębską Spółkę Węglową „Strategię rozwoju GK JSW w obszarze innowacji”. Celem jej jest ukierunkowanie działalności w zakresie B+R+I oraz wskazanie działań niezbędnych dla poprawy efektywności, jakości i bezpieczeństwa w jej zakładach.

Wiadomo, że ruch kolejek podwieszanych regulują stosowne przepisy. Czy rozwiązania proponowane w projekcie nie będą z nimi kolidować?
Projekt wymaga nie tylko dużego zaangażowania technologicznego, ale również pewnych zmian w obowiązujących przepisach. Pierwsze przepisy określające zasady ruchu podziemnych kolejek podwieszanych z napędem własnym zostały wydane na podstawie Zarządzenia nr 38 Ministra Górnictwa i Energetyki z dnia 10 października 1973 r. Było ono kilkukrotnie nowelizowane i jego aktualny stan prezentuje Rozporządzenie Ministra Energii z dnia 23 listopada 2016 r. „W sprawie szczegółowych wymagań dotyczących prowadzenia ruchu podziemnych zakładów górniczych”. W dokumencie tym m.in. określono, że szybkość jazdy kolejki przy przewozie ludzi nie powinna przekraczać 2 m/s. Przepisy regulują ponadto skrajnie ruchowe (minimalne odległości pomiędzy kolejką a obudową wyrobiska czy zabudowaną infrastrukturą dołową) oraz inne uwarunkowania pracy kolejek (np. maksymalną siłę wypadkową pochodzącą od kolejki wraz z ładunkiem, jaką można obciążyć pojedyncze odrzwia obudowy). Na przestrzeni lat w górnictwie nastąpił znaczny postęp technologiczny. Stosowane są nowoczesne materiały i technologie, jednak przepisy określające ruch podziemnych kolejek podwieszanych nie uległy znaczącym modyfikacją od wielu lat.

Dlaczego akurat zwiększenie prędkości?
Średnia długość pojedynczej trasy kolejki podwieszanej w kopalniach GK JSW wynosi około 1700 m. Można sobie zatem w bardzo łatwy sposób wyobrazić korzyści, jakie niesie za sobą każde zwiększenie prędkości chociażby tylko związane z transportowaniem materiałów. Przy sprzyjających warunkach można będzie uzyskać znaczący wzrost częstotliwości ruchu kolejki podczas zmiany roboczej. Równolegle, zyskujemy również na obniżeniu nakładów robocizny i całego szeroko rozumianego zabezpieczenia logistycznego przy transporcie dołowym.

Strona 1 z 2
1
2

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Aktualności powiązane
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (2) pokaż wszystkie
  • Romek 8 lipca 2019 17:49:17
    Profile Avatar

    Zapraszamy na śośnice zobaczycie prawdziwy tabor kolejek. Kolejki widmo dojerzdżają prawie wszędzie.

  • Atomizer 27 czerwca 2019 19:15:35
    Profile Avatar

    Jak zamiast wody będzie się łac płyn chłodniczy to kolejki będą jeździły.

  • MFZXY
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Tydzień dla premiera i rządu, potem akcja protestacyjna
14 września 2020
4197
Akcja ulotkowa w kopalniach Polskiej Grupy Górniczej
16 września 2020
4147
Śmiertelny wypadek w kopalni PGG
15 września 2020
3744
Związki zapowiadają na terenie Śląska i Zagłębia akcje strajkowe
14 września 2020
3607
Los branży górniczej jest przesądzony...
14 września 2020
3522
Żaden pracownik spółki węglowej nie zostanie bez wsparcia państwa
17 września 2020
3244
Najkrótsza droga węgla z kopalni do elektrowni
18 września 2020
3215
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]
Twoje urządzenie:
Partnerzy portalu