Gospodarka: O nową pracę jest coraz łatwiej

fot: Andrzej Bęben/ARC

Najbardziej poszkodowanymi będą w przyszłym roku - zdaniem specjalistów - młodzi, najkrócej związani z rynkiem pracy - do 24. roku życia oraz między 25. a 34. rokiem życia

fot: Andrzej Bęben/ARC

Polska od dłuższego czasu utrzymuje się w czołówce państw UE z najniższą stopą bezrobocia i rząd podejmuje wszelkie działania, aby ten trend się utrzymał - stwierdziła we wtorek Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, odnosząc się do sytuacji na rynku pracy.

We wtorek Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2022 r., przedłożoną przez ministra rozwoju, pracy i technologii.

Rząd proponuje przyjęcie minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2022 r. w wysokości 3 000 zł oraz minimalnej stawki godzinowej dla określonych umów cywilnoprawnych w kwocie 19,60 zł - czytamy we wtorkowym komunikacie KPRM.

Odnosząc się do sytuacji na rynku pracy KPRM stwierdziła, że Polska od dłuższego czasu utrzymuje się w czołówce państw UE z najniższą stopą bezrobocia i rząd podejmuje wszelkie działania, aby ten trend się utrzymał. Przypomniano, że Komisja Europejska prognozuje, że w 2021 r. bezrobocie w Polsce będzie najmniejsze w UE i wyniesie 3,5 proc. Wstępne dane z urzędów pracy wskazują na spadek o 0,1 p.p. mdm stopy bezrobocia rejestrowanego w kwietniu do poziomu 6,3 proc. - dodano.

Według cytowanego w komunikacie Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności, liczba pracujących w IV kw. 2020 r. wynosiła przeciętnie ok. 16,6 mln osób, co oznacza, że zwiększyła się w stosunku do IV kwartału 2019 r. o 88 tys., tj. o 0,5 proc. Ponadto, systematycznie rośnie zatrudnienie w sektorze przedsiębiorstw - według danych GUS z kwietnia br., przeciętne zatrudnienie w przedsiębiorstwach, o liczbie pracujących powyżej 9 osób, było wyższe o 0,9 proc. rdr i wyniosło 6,3 mln osób.

Jak zaznaczono, wzrostowi zatrudnienia towarzyszy wzrost wynagrodzeń. Zgodnie z danymi GUS, przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw w kwietniu 2021 r. wyniosło 5 805,72 zł brutto, tj. o ok. 9,9 proc. więcej niż przed rokiem - przypomniano.

Wedle przyjętego we wtorek przez rząd projektu proponowana kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2022 r., tj. 3000 zł, oznacza wzrost o 200 zł wobec kwoty obowiązującej w 2021 r. (2800 zł). Natomiast proponowana minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych w 2022 r., tj. 19,60 zł, oznacza wzrost o 1,30 zł w stosunku do kwoty obowiązującej w 2021 r.

MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ

Masz pamiątki związane z Hutą Pokój? Mogą trafić na wystawę w Wielkim Piecu

W sobotę, 14 listopada, odbędzie się zbiórka pamiątek związanych z Hutą Pokój w Rudzie Śląskiej.

Bez poprawek do specustawy dla poszkodowanych właścicieli domów w Czystym Powietrzu

Senat nie zgłosił poprawek do ustawy, która umożliwi zawieszenie spłaty należności, ich umarzanie i dochodzenie roszczeń od oszustów przez fundusze ochrony środowiska. Nowe prawo ma pomóc właścicielom domów poszkodowanym przez nieuczciwych wykonawców prac termomodernizacyjnych w "Czystym Powietrzu".

Paczek z Chin o 60 proc. mniej

W III kwartale 2026 r. liczba paczek sprowadzanych z Chin spadła w Unii Europejskiej w ujęciu rocznym o ponad 60 proc. To efekt kolejnych regulacji wprowadzanych przez Brukselę - informuje w piątek "Rzeczpospolita".

Otwarci na technologie przyszłości, górnictwa się nie wyrzekli

- Nowoczesne górnictwo również może być przestrzenią dla zaawansowanych technologii. Jako Instytut Techniki Górniczej Komach doskonale wiemy, że transformacja nie oznacza konieczności odrzucenia dotychczasowego dorobku – wskazuje dr hab. inż. Dariusz Prostański, dyrektor Instytutu Techniki Górniczej KOMAG.