REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
13 lipca 2011 13:11 : : autor: Adam Maksymowicz - nettg.pl 1.7 tys. odsłon

Adam Maksymowicz: Polski i niemiecki priorytet energetyczny

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii 0
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (13) pokaż wszystkie
  • tytusek 18 lipca 2011 22:57:12
    Profile Avatar

    Jak nie zrobimy porzadku u siebie w krajowych KWK to w przeciagu lat 5 wegla bedzie 50/50 : kraj i import. Pewnie ze Niemcy moga nam pomoc, tylko za co? Sprzedaz maszyn to wiadomo to kazdego interesuje a szczgolnie Niemcow. Kupno polskich kopaln? Po przecenie mysle za 5 lat beda mogli. O partnerstwie rozmawia sie najlepiej gdy obie strony maja cos sobie do zaproponowania. Oprocz niezagospodarowanych zasobow to co wlasciwie mamy w krajowych KWK? Szczere checi chcialoby sie powiedziec.

  • Adam M. 18 lipca 2011 21:35:17
    Profile Avatar

    To wszystko prawda, co pisze Pan tytusek. Za nas nikt tego nie zrobi. Nie oznacza to jednak wcale, że nikt nam w tym pomóc nie może. Myslę, ze niemiecki nacisk na polską gospodarke jest bardzo pozytywny. Nam to różni macherzy rządowi mogą opowiadać bajki, bo nic im nie możemy zrobić. Z Niemcami jest trochę inaczej. Mają oni dość argumentów ne do odrzucenia, aby osiągnąc to, co im będzie potrzebne.

  • tytusek 18 lipca 2011 19:31:33
    Profile Avatar

    Istnieje taka analiza przyczynowo-skutkowa. Skutki widzimy patrzac na produkcje i koszty wydobycia krajowego wegla. Trudno znalezc uczciwe analizy przyczyn tego stanu. Gromimy wszyscy Bruksele za kampanie CO2 ale jakos brakuje takiej akcji aby zmienic krajowe gornictwo na lepsze i uczciwie podac przyczyny zapasci. Dopoki nie okresli sie przyczyn na nic apele i akcje ministerialne o strategiczna wspolprace z niemcami. Porzadku w krajowych KWK Niemcy za nas nie zrobia. To nalezy do obowiazkow gospodarzy a z tym krucho. Mamienie zasobami , 400 mln ton a nawet 10 razy wiecej nie ma sensu. Kazdy zdaje sobie sprawe ze aby to zagospodarowac trzeba miec kase. A kasy w krajowych KWK nie ma , nie jej w Warszawie. Nawet gdyby byla to inwestowanie obecnie w panstwowe KWK lub pseudoprywantne nie ma sensu bo nie bedzie z tego zadnego zwrotu. Tak jak bylo w b ZSRR gdy rozsadniem bylo sprzedac rude zelaza niz przetworzyc ja na zelazko bo po drodze wartosc rudy w zelazku stawala sie ujemna.

  • Adam M. 18 lipca 2011 13:01:23
    Profile Avatar

    Panie Kierowniku Oddziału! Podzielam Pana pogląd na temat polskich zasobów węgla kamiennego. Wegla brunatnego jest trochę mniej, ale pod względem zasobów mamy prawie tyle samo co RFN. Nie bardzo rozumiem o co chodzi w tym "Psy szczekają...". Jeżeli o to pisanie, to byc może, że tak to można odbierać. Jednak to "szczekanie" uważam za swój obowiązek. Może ktoś je wreszcie usłyszy, zastanowi się. Wtedy jest szansa, że coś się zmieni na lepsze.

  • Kierownik Oddziału 18 lipca 2011 12:29:13
    Profile Avatar

    Do Adama M. "Chciałem zauważyć niemieckie starania o pozyskanie polskiego węgla kamiennego i bunatnego." Strategiczne złoża węgla kamiennego, które z wiadomych powodów, nie są wydobywane ale przy obecnej technice możliwe do wydobycia pozwoliłyby na wydobywanie węgla przez około 400 lat. Jeżeli chodzi o węgiel brunatny to RF. Niemiec jest jego nawiększym producentem na świecie... Psy szczekają a karawana idzie dalej, truymajmy się kurczowo węgla bo dla nas wystarczy...a co jutro ?

  • Adam M. 15 lipca 2011 18:27:34
    Profile Avatar

    Uchylam się od dyskusji na temat Pawlaka. Nie dlatego, że wicepremier mógłby mi zaszkodzic, czy też mogliby to zrobic skutecznej jego ludzie. Uchylam się dlatego, że nie jest to tematem tego tekstu. Co do meritum, to jasne, że wszystko kosztuje. Gomułka i Gierek na ile mieli możliwosci strali się to zmienić. Czy stać nas na infrastrukturę kolejową? Oczywiście, ze nie stać nas. Czy stać nas na służbę zdrowia? Oczywiście, że nie. Czy stać nas na samodzielne państwo? Wychodzi na to, że na nic nas nie stać. To nie może być ani programem, ani celem. Musi nas być stać, jeżeli chcemy istnieć i liczyć się w świecie i w Europie. Nie mam nic przeciwko temu, aby w podniesieniu naszej gospodarki węglowej uczestniczyły Niemcy. To oni wymuszają na Pawlaku jego pozytywne pod tym względem nastawienie, a nie odwrotnie, Co zresztą jest raczej nieprawdopodobne. Czy nadajemy się w sercu Europy na zaplecze surowcowe? Zgoda, ze nie! Jednak mimo to nim jesteśmy. Czym jest największe wydobycie węgla kamiennego w UE i stosunkowo duże węgla brunatnego? Czym jest największe w Europie składowisko odpadów jakim jest Żelazny Most w KGHM? Czym jest wydobycie wielu, wielu innych surowców począwszy od siarki, a skończywszy na kruszywach łamanych i granitowych blokach, które są przedmiotem eksportu np. do Holandii. Nie nadajemy się na zaplecze surowcowe UE, ale wbrew temu nim jednak jesteśmy.

  • bisek 15 lipca 2011 13:17:22
    Profile Avatar

    Powiedzmy sobie p Adamie, jaka jest wartosc ekonomiczna tego strategicznego partnerstwa na weglu o ktore tak zabiega ,bo nikt nie slyszal zeby byl przeciwny , pan Pawlak. przy 10 mln ton eksportu wegla da to 1 mld dolarow rocznie. Ile trzeba byloby zainwestowac w niemieckie maszyny aby wydobyc takie ilosci ile niemieckich osiagniec czyli maszyn potrzebowalaby polska kolej zainwestowac aby przewiezc 10 mln ton wegla ? Czy ktosc uczciwie obliczy czy stac nas na inwestycje w infrastrukture kolejowa pod surowce typu wegiel jak to robili kiedys Gomulka i Gierek aby wywiezc co sie tylko dalo ze Slaska i Tarnobrzegu? Tego typu akcje o strategicznym parnerstwie z Niemcami to pozorowanie swoich obowiazkow przez Pawlaka.

  • bisbis 15 lipca 2011 12:51:30
    Profile Avatar

    Zgadzam sie ze Pawlak nie ma wplywu na niemiecka energetyke. Cale szczescie ze w Niemczech nie ma demagogow i teflonowych politykow typu Pawlak odpowiedzialnych za energetyke czy kopalnie a tym bardziej Gospodarke jako calosc. Tylko na nasza energetyke i na nasze kopalnie. Jaki jest to destrukcyjny wplyw mozna sie bylo przekonac przez 4 lata jego rzadow. Dlaczego o tym nie mowic to jest przeciez czlowiek odpowiedzialny za te dwa sektory. Oba leza i kwicza. Nie wiem jak to powiedziec jasniej. Jak sie uprawia zawod polityka i dochodzi sie do wladzy to oprocz splendorow z tym zwiazanych zobowiazuje sie wobec poddanych , ze wykona sie dla nich dobra robote. Poddani maja prawo monitorowac i krytykowac dzialania pana Pawlaka, bo tak sie sklada niestety w naszym kraju, ze dalej panstwo rekami pana Pawlaka dyryguje elektrowniami, gazem, weglem, innowacjami, ulatwieniami dla biznesu, itp Mozna sobie organizowac spoktania miedzynarodowe i konferencje prasowe. Niemcy oczywiscie widza w nas zaplecze surowcowe i zaplecze masy roboczej zarowno do przeszkolenia do zawodowek jak i inzynieryjnej. Na zaplecze surowcowe to my tu w srodku Europy raczej sie nie nadajemy, nie wiem jak bysmy sie starali nigdy nie wydobedziemy wegla kamiennego tak aby byc konkurenycjni z RPA, Kolumbia, Rosja, itp. Z drugiej strony zacznie nam wkrotce brakowac nowych pokladow eskploatacyjnyc wegla brunatnego. Wyobraza Pan sobie co by sie dzialo na Ziemiach Zachodnich jak ludzi by musieli wywlaszczac pod niemieckie zaplecze surowcowe?

  • Adam M. 15 lipca 2011 10:00:53
    Profile Avatar

    Chciałem zauważyć, że Pawlak nie ma żadnego wpływu na stan niemieckiej energetyki. To sami Niemcy podjęli decyzje o likwidacji elektrowni atomowych. Z tego powodu zmuszeni są wrócić do energetycznych surowców kopalnych (węgiel kamienny i brunatny).Nie ma on też żadnego wpływu na kierowane pod naszym adresem niemieckie propozycje. Ze względu na siłę niemieckiego państwa w UE musi z tymi propozycjami sie liczyć. Od tego też zależy jego stanowisko! Nie zwracałbym większej na to uwagi, choć niżej zapisane komentarze uważam za trafne, ale jednak marginalne dla przyszłości polskiej i niemieckiej energetyki. Uważam też, że przyjaciół należy szukać blisko, a wrogów daleko. Demonizowanie destrukcyjnego działania Pawlaka zaciemnia jednak skierowane pod naszym adresem zmiany niemieckich priorytetów energetycznych.

  • bis 14 lipca 2011 16:09:25
    Profile Avatar

    premier Pawlak torpedowal przez kilka miesiecy prywatyzacje JSW aby tylko utargowac u Tuska fotel dla Strzzelec. To sie nazywa dbanie o racje wegla i najlepsze warunki do sprzedazy majatku nasz wszystkich. No i skonczylo sie na pseudoprywatyzacji, dalej bedzie w JSW zdalne sterowanie z Warszawy, bo w to chyba nikt trzezwo myslacy nie watpi.

  • wielbiciel 14 lipca 2011 16:01:14
    Profile Avatar

    prawda w oczy kole wiec sie eliminuje krytyke. przez 4 lata Pawlak doprowadzil do prawie ruiny polski wegiel, zblizaja sie wybory wiec trzeba oglupialej publice przedstawic wizje strategiczengo partnerstwa z Niemcami. Nie ma to zadnego uzasadnienia ekonomicznego ani dla Niemcow ani dla Polakow. Podobnie Pawlak w ub. tygodniu wykonal z KGHM , gdzie przy jego czujnym zaangazowaniu podpisano umowe z Chinczykami, tylko trudno sie tu rowniez dopatrzyc celu. No ale poszlo w swiat ze Pawlak dziala.

  • Adam M. 14 lipca 2011 13:56:16
    Profile Avatar

    Zgadzam się z tą oceną. Jednak nie wykluczam, ze oprócz maszyn chodzi im też o surowiec. Wskazuje na to analiza ich sytuacji. Owszem jacy są nasi politycy w gospodarce, każdy widzi. Jednakże pod tym względem mam trochę większe zaufanie do naszych niemieckich sąsiadów. Szczególnie dlatego, że mają oni w tym przynajmniej długofalowy interes. Czy zostanie on skonsumowany, to też zależy od nas. Po prostu, trudna sytuacja energetyczna naszego zachodniego sąsiada zaczyna nam sprzyjać. Trzeba być pozbawionym zdrowego rozsądku, aby nie usiłowac z niej skorzystać w obopólnym interesie.

  • Adam M. 14 lipca 2011 09:34:14
    Profile Avatar

    Chciałem zauważyć niemieckie starania o pozyskanie polskiego węgla kamiennego i bunatnego. Uważam, ze lepiej jest, jak ktoś stara się o nas, niż my o niego. Światowy kryzys finansowy, a jeszcze bardziej europejski może w każdej chwili zmienić kierunki dostaw. Potrzeby chińskie w tej materii wydają się być nieograniczone. W moim tekście jest uwaga o tym, że Niemcy będą współfinansować, a zatem również współzarządzać eksploatacją polskiego węgla, czyli uczestniczyć kapitałowo. To może być dla nas szansa również pod względem kosztowym, wydobywczym itp. Szansa na to, o czym Pan tytusW pisze. To wszystko jest nie tyle "zasługą" wicepremiera, co moim zdaniem efektem niemieckich nacisków. Niemcy w tej sprawie sami postawili się pod ścianą i ich zaiteresownia naszymi surowcami energetycznymi trzeba wykorzystać. Pawlak nie ma moim zdaniem żadnego wpływu na to, jaka delegacja niemiecka przybędzie do Polski i z jakimi propozycjami. Znając europejskie realia jestem zdania, że jest akurat odwrotnie. To Niemcy są stroną wiodącą w tej sprawie, co starałem się podkreslić. Pogląd, że sami zdołamy uporządkować rynek węgla i energetyki jest moim zdaniem utopijny.

  • WRUFV
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Spore pieniądze za odejście z kopalni
17 lutego 2025
22 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]