REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
26 maja 2011 10:06 : : autor: Adam Maksymowicz - nettg.pl 1.1 tys. odsłon

Adam Maksymowicz: Prawo geologiczne i górnicze w Senacie RP

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (9) pokaż wszystkie
  • Niniol 31 maja 2011 15:49:55
    Profile Avatar

    Panie KB, ja znawcą prawa podatkowego owszem nie jestem, ale chyba bieg czasu do przedawnienia należności jest przerywany w momencie, gdy sprawa wyląduje w sądzie i doczeka się prawomocnego rozstrzygnięcia. A biorąc pod uwagę zarówno przewlekłość postępowań sądowych oraz fakt, że często sądy kierują zapytania do Trybunału Konstytucyjnego, który odkłada wciąż rozpatrzenia tej sprawy, to nie zdziwiłbym się gdyby jakaś kopalnia miała ciągle odpisy na podatek wyliczony za 2003 rok.

  • alex 31 maja 2011 11:53:36
    Profile Avatar

    No własnie w tym lezy problem, bo nie wiadomo, co by pod ziemia miało byc opodatkowane jako budowle czy tez urządzenia budowlane, każdy liczy wedle sobie znanych kryteriów, nic zatem dziwnego że sprawa zawisła przez Trybunałem Konstytucyjnym. Nowe prgg nic w tej materii nie zmienia. Nie jest natomiast prawdą to co lansują gminy, ze im sie ten podatek od 20 lat należy. To wierutne kłamstwo, tyle że powtarzane od lat i w rezultacie niektórzy decydenci zaczęli w nie wierzyć.

  • KB 30 maja 2011 16:41:03
    Profile Avatar

    Panie Niniol - zgodnie z ustawą Ordynacja podatkowa - dopuszczalnym jest ściagnięcie podatków wstecz tylko za ostatnie 5 lat, czyli od 2006 roku!

  • Niniol 30 maja 2011 16:15:55
    Profile Avatar

    Czytając ekspertyzę Biura Analiz Sejmowych oraz znając z grubsza sprawę podatku od budowli w wyrobiskach widzę pewną niezgodność w temacie spornej kwoty wysokości opłat. Branża poprzez GIPH po odpytaniu samych kopalń węgla mówi o ogromnych kwotach (szacunek należności na dzień 31.12.2011 to prawie 1,5 mld złotych przy założeniu zapłaty zaległego podatku od 2003 jak chcą gminy i tylko według Klasyfikacji Środków Trwałych). Natomiast Ministerstwo Finansów w sobie tylko znany sposób wyliczyło obciążenia górnictwa na poziomie 100 mln rocznie. Tu przydałaby się prośba typu udostępnienie informacji publicznej w jaki sposób wyliczono tę kwotę. Bo dziwią mnie informacje, że 3 miedziowe kopalnie generują opłatę w wysokości 34 mln zł, a około 35 KWK (za spisem z wnp pl) tylko 66 mln zł. Żeby było (nie)ciekawiej, to BAS oparło się tylko i wyłącznie na wyliczeniach MF i Związku Gmin Zagłębia Miedziowego. Dane GIPHu zostały całkowicie w ekspertyzach pominięte. Rozbieżności w kwotach obciążeń podatkowych są duże. Może to kwestia metodologii liczenia, a może to po prostu wynik zabawy liczbami. Moim zdaniem kwestia ta powinna zostać wyjaśniona. Strony powinny usiąść, ustalić założenia, po czym znów się spotkać i szczegółowo korzystając ze swoich danych, kopalnia po kopalni policzyć wysokość podatku. Bo w wersji optymistycznej może to i będzie te 100 mln. Ale jeśli będzie to wielokrotność tej kwoty, to urzędników odpowiedzialnych za te wyliczenia należałoby przykładnie ukarać, a samorządowców z gmin górniczych zareklamować ludziom jako tych, co postarali się o podwyżkę cen węgla.

  • realista 29 maja 2011 19:08:34
    Profile Avatar

    - to o czym mówi KB w ujęciu kwotowym to kropla w morzu !!!!, nikt sobie nie zdaje sprawy z tego jakie pieniądze uciekają w wyniku prowadzenia nielegalnych eksploatacji (chodzi o opłatę eksploatacyjną i podatki) .... - w samym tylko województwie warmińsko-mazurskim funkcjonuje około 2500 zakładów górniczych (głównie żwirownie i piaskownie), z czego około 1000 nielegalnie !!!!; nikt tego nie kontroluje bo nie ma tego kto kontrolowac, gdyż w Warszawskim OUG jest tylko jeden mierniczy i dwóch geologów a starostowie w ogóle nie dysponują merytorycznie przygotowaną kadrą do takiej kontroli albo nie wiedzą o co chodzi !!!!; w północnej części kraju jest jeszcze gorzej .... - a tu tymczasem po cichu w art. 4 projektu wprowadzono legalizację dotychczas nielegalnej eksploatacji, gdyż zapisy o wydobyciu na tzw. własne potrzeby są fikcją i zarazem sprzeczne same w sobie !!!!; na dodatek bardzo łatwo można je obejśc, gdyż wystarczy np. w 10 osób kupic dużą działkę i podzielic ją na małe działki - stając się jednocześnie współwłaścicielami każdej z nich, w ten sposób każdy ze współwłaścicieli może z kazdej z działki wydobyc na tzw. potrzeby własne po 10 m3 - co w prostym rachunku np. działek daje 100 000 m3 bez żadnych opłat, podatków, dokumentacji i innych opracowań .... - skandaliczna sytuacja ma miejsce w przypadku dopuszczenia do wykonywania zadań służby mierniczo-geologicznej geodetów, którzy - co ciekawe - nie będą ponosic w myśl zapisów ustawy odpowiedzialności zawodowej (tak jak to jest w przypadku mierniczych górniczych) za to co robią na potrzeby zakładu górniczego przy sporządzaniu dokumentacji mierniczo-geologicznej; w praktyce oznacza to że geodeta zrobi obmiar satysfakcjonujący jedynie przedsiębiorcę, bez wykazywania rzeczywistej sytuacji górniczej i tym samym przedstawienia np. istniejących nieprawidłowości eksploatacji co do zgodności z pzz i planem ruchu oraz koncesją !!!!, przepis ten ponadto budzi wątpliwośc konstytucyjną w odniesieniu do art. 32 !!!! - podobnie sytuacja wyglada z dopiuszczeniem do zadań tej służby geologów innych niż geolog górniczy !!!!

  • KB 29 maja 2011 11:46:06
    Profile Avatar

    Panie Profesorze mam wrażenie że jak zwykle "Polak madry po szkodzie". Projekt ustawy Prawo geologiczne i górnicze był do wgladu na stronach intrnetowych od lutego 2008 r. Kolejne jego wersje można było obserwować na stronach Sejmu. Nikt nie publikował swoich uwag, a wg Pana Profesora jest ich dużo i może są to istotne uwagi. Opodatkowane nie są wyrobiska górnicze, a budowle w wyrobiskach górniczych - co jest zgodne z Ustawą o podatkach i opłatwch lokalnych - zatem nie może ten zapis być przepisem martwym! Dotyczy to wszystkich budowli niezależnie od ich lokalizacji! Płacą ten podatek min. kopanie odkrywkowe! Zgodnie z opinią Biura Analiz Sejmowych podatek od budowli w podziemnych wyrobiskach górniczych wynosi 85 groszy od 1 tony wegla i ok. 1,0 zł od 1 tony rudy miedzi, co nie może mieć wpływu na kondycję finansową kopalń! Dla samorządów, zwłaszcza tych dysponujacych małymi budżetami są to istotne dochody.

  • stary vincet 27 maja 2011 10:02:31
    Profile Avatar

    Najlepiej poczytać sobie druk senatu 1199Z, stenogram z dyskusji, niestety są doskonałymi dowodami że nasi wybrańcy nic z tego nie rozumieją, działają z pobudek koniunkturalno-politycznych i za wszelką cenę unikają prób racjonalizacji tego całego systemu. Bo jak tak dalej będzie, tańszy będzie piasek z Sahary i wegiel z Australii, wbrew deklaracjom ułatwienia i uproszczenia w rzeczywistosci są pozorne. Czyli w reformach nic nie drgnęło. Czyli chcielismy dobrze, a wyszło jak zawsze. A było kilka bardzo prostych sposobów by naprawdę pobudzić przedsiębiorczość i przełamać impas na linii wydobywanie kopalin-planowanie przestrzenne. Wniosek prosty - albo ktoś tego nie chciał, albo nie zrozumiał (niepotrzebne skreslić).

  • Adam M. 27 maja 2011 09:36:44
    Profile Avatar

    Pani betty! To wszystko prawda, co Pani pisze. Pozwolę sobie zauważyć, że Pani uwagi mają charakter bardziej uniwersalny. Dotyczą one w ogóle całego procesu legislacyjnego. Całe zamieszanie wokół ustawy związane jest też z urzędowo - formalną procedurą jego konsultacji. Przecież było na to, prawie aż trzy lata czasu. Procedura ta jest tak na prawdę zamknięta do popierania zdania tych, którzy tworzą to prawo. Głosy przeciwne, krytyczne i postulatywne były również w tej sprawie lekceważone, a nawet wręcz ignorowane. Działo się to właśnie na zasadzie, o której Pani pisze. Nie ważne, co kto mówi, ale ważne kto to mówi itp itd. Ulubionym argumentem, jest zarzut, ze głosy te wynikają nie z merytorycznego, ale z politycznego uzasadnienia. Dyskutując w ten sposób, na żadnym szczeblu władzy nie można dojść do jakiegokolwiek sensownego konsensusu, porozumienia i kopmpromisu. Zniechęceni tym fachowcy pozostawiają pole najbardziej zawziętym oponentom i zwolennikom nieciekawych rozwiązań. Proszę zauważyć, nie tylko milczenie związków zawodowych w tej sprawie, ale też wyższych uczelni z wydziałami geologii i górnictwa. Brak w tej sprawie reakcji ze strony PIG i AGH, jako instytucji w jakiejś mierze odpowiadających za stan polskich zasobów i ich eksploatacji jest porażający i kompromitujący.

  • betty 26 maja 2011 22:15:09
    Profile Avatar

    To prawda, ciąg wydarzeń wokół tej ustawy ma charakter zastanawiający i nie może być przypadkowy, jak np. niemal roczna przerwa w pracach (kwiecień 2010-luty 2011). Jeżeli dokładnie poczytać stenogramy, to niestety większość wypowiadających się kompletnie nie rozumie o co chodzi. Najlepszym przykładem jest niemal święte oburzenie na rozwiązania, które w istocie powtarzają, co w Polsce funkcjonuje niekiedy nawet już od ponad 20 lat, czy też żądania rozwiązań opartych na wzorcach gospodarki wręcz socjalistycznej. Do tego dochodzi wyjątkowo selektywny dobór ekspertów. Czy poza poprzednim GGK w Polsce nie ma nikogo kto zna tę materię ? Zastanawiające, że na ogłoszenie na stronie sejmowej korzystnej opinii o projekcie trzeba czekać ponad pół roku. A lobby gminne zorganizowało się wyjatkowo sprawie, na każdym posiedzeniu posłowie (senatorowie) byli karmieni propagandą delikatnie mówiąc rozmijającą się z prawdą. Z założeń zakładających uproszczenie i odbiurokratyzowanie niewiele zostało. Wynik często jest przypadkowy w myśl zasady nie jest ważna CO kto mówi, ważne jest KTO co mówi. A strona górnicza, ta najbardziej zainteresowana, okazała się mało skuteczna, np. górnicze związki się odgrażały że nie pozwolą na nic co by mogło górnictwu zaszkodzić, a jak co to na posiedzeniach nie było z ich strony nikogo. W efekcie całość ma w wielu miejscach charakter całkowicie przypadkowy. Przepraszam, może jestem zbyt małą szaraczką i nie jestem w stanie dostrzec geniuszu tych rozwiązań.

  • Aby komentować zaloguj się. Logowanie
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Składka solidarnościowa do zwrotu? Górnicy z JSW: To nasze pieniądze, my je wypracowaliśmy
11 lipca 2025
10.4 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]