Systemy ewidencyjne, transakcyjne, eksperckie, aplikacje, bazy danych, witryny - skala przepływu informacji elektronicznej, z którą mamy dziś do czynienia w każdej instytucji, powoduje konieczność wdrażania coraz nowocześniejszych narzędzi informatycznych.
Temu zjawisku nie może oprzeć się również górnictwo. Dzięki informatyce można kontrolować każdy element funkcjonowania zakładu, zwłaszcza zarządzanie i administrację.
W Kompanii Węglowej wszystkie procesy informatyczne są pod ścisłą kontrolą specjalistów zatrudnionych w Zakładzie Informatyki i Telekomunikacji. Nowoczesne Centrum Przetwarzania Danych zapewnia największej w Europie spółce węglowej utrzymanie serwisów internetowych, portali pracy grupowej, a także autorskich systemów dedykowanych, wspomagających m.in. takie dziedziny, jak: bhp, szkolenia, działalność socjalną, kadrową, produkcyjną i ewidencjonowanie.
Doskonałe efekty daje przede wszystkim coraz ściślejsza współpraca ZIT z Biurem Bezpieczeństwa i Higieny Pracy.
Jedna baza danych
- Dysponujemy unikalnym systemem audytu, umożliwiającym planowanie, rejestrację oraz prowadzenie analiz związanych z przeglądem stanu bezpieczeństwa stanowisk pracy, prowadzonym przy współudziale pracowników wszystkich szczebli, czyli całej załogi - wyjaśnia Grzegorz Ochman, kierownik Zespołu BHP w Kompanii Węglowej.
System - co warte jest podkreślenia - umożliwia obiektywną ocenę zagrożeń występujących we wszystkich kopalniach spółki, ponieważ zespoły audytujące korzystają ze wspólnej bazy danych.
W Kompanii Węglowej funkcjonuje ponadto opracowany przez specjalistów z ZIT system umożliwiający badanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, dokumentowanie chorób zawodowych oraz wymianę informacji pomiędzy komórkami organizacyjnymi wszystkich zainteresowanych wydarzeniem oddziałów.
W przypadku zaistnienia wypadku, system w ciągu zaledwie kilku sekund przekazuje upoważnionym służbom wszelkie dane poszkodowanego. Podobnie dzieje się w przypadku stwierdzenia choroby zawodowej. W każdej chwili można również sięgnąć do archiwum.
- Stajemy wciąż przed nowymi wyzwaniami i cieszymy się, że załogi kopalń coraz chętniej korzystają z naszych rozwiązań. Sporą popularnością wśród pracowników cieszą się szkolenia e-learningowe. Ogromne było też zainteresowanie załóg konkursem "Pracuję bezpiecznie", który w fazie eliminacji rozstrzygany był po raz pierwszy z wykorzystaniem internetu. Cały czas pracujemy nad wdrożeniem coraz lepszych narzędzi informatycznych, poprawiających skuteczność pracy służb bhp - zapewnia Łukasz Rduch, główny specjalista w Zakładzie Informatyki i Telekomunikacji Kompanii Węglowej.
System zintegrowany
W tym roku ZIT obchodzi swe piętnastolecie. Na początku działalności do jego kompetencji należała obsługa informatyczna kopalń dawnej Rybnickiej Spółki Węglowej, wykonywał także obowiązki operatora telekomunikacyjnego.
Z chwilą powstania Kompanii Węglowej zakład wszedł do jej struktury, obejmując wszystkie oddziały spółki. Było to możliwe dzięki wdrożeniu jednolitego systemu telekomunikacyjnego w technologii VoIP. Zintegrował on systemy telekomunikacyjne wszystkich kopalń i zakładów Kompanii Węglowej, stając się największym tego typu rozwiązaniem w Polsce.
W br. ZIT oddał do eksploatacji nowoczesne Centrum Przetwarzania Danych, co umożliwiło Kompanii Węglowej uzyskanie pełnej niezależności teleinformatycznej.
W najbliższej przyszłości informatycy z Zakładu Informatyki i Telekomunikacji zamierzają skoncentrować się na rozbudowie systemów informatycznych wspomagających procesy biznesowe.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Na prawdziwy system np. SAP brakło pieniędzy, ale na piłkarzy zawodowych z Górnika Zabrze pieniądze są... Bezpieczeństwo pracy nie rostrzyga się w konkursach tylko w przodkach...to jest akcjonizm. Nie ma nic gorszego kak pracowici głupcy...