Rząd pracuje nad projektem rozporządzenia, które ma rozszerzyć obszar obowiązywania szczególnych zasad dot. terenów pod Centralny Port Komunikacyjny - wynika z wykazu prac legislacyjnych rządu. Chodzi m.in. o węzły kolejowy i drogowy.
We wtorek na stronie KPRM ukazały się założenia projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie gmin, na których terenie będą stosowane szczególne zasady związane z realizacją inwestycji celu publicznego w zakresie Centralnego Portu Komunikacyjnego.
W informacji wyjaśniono, że obecnie Program Dobrowolnych Nabyć w zakresie lotniska CPK dobiega końca. “Jednocześnie projektowanie linii kolejowych i drogowych w bezpośrednim sąsiedztwie planowanego lotniska osiągnęło poziom pozwalający z bardzo dużym prawdopodobieństwem wskazać przebiegi poszczególnych linii. Z tego też względu konieczne jest określenie kolejnych obszarów, na których obowiązywać będą szczególne zasady gospodarowania nieruchomościami, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz realizacji inwestycji“ - podano.
“Proponuje się znowelizować dotychczas obowiązujące rozporządzenie (...) w sprawie gmin, na których terenie będą stosowane szczególne zasady związane z realizacją inwestycji celu publicznego w zakresie Centralnego Portu Komunikacyjnego i rozszerzyć obszar stosowania szczególnych zasad dotyczących nieruchomości o te tereny, na których zlokalizowany ma być węzeł kolejowy CPK, bocznica paliwowa, węzeł drogowy i inne przedsięwzięcia stanowiące część Inwestycji“ - przekazano.
Podkreślono, że wydanie rozporządzenia umożliwi zabezpieczenie terenów potrzebnych pod realizację inwestycji w otoczeniu lotniska CPK, w tym również skorzystanie z Programu Dobrowolnych Nabyć.
Projekt rozporządzenia ma zostać przyjęty przez rząd jeszcze w tym roku.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, aby w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem, budowa Lotniska CPK na terenie gmin: Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce: Warszawa - CPK - Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.