Jednorazowe bilety czasowe pojawią się od nowego roku w autobusach i tramwajach jeżdżących po aglomeracji katowickiej. Dotychczasowe bilety strefowe umożliwią również podróż w określonym czasie niezależnie od stref lub przesiadek.
Nowe rozwiązanie zaakceptowali we wtorek przedstawiciele miast tworzących związek komunalny, który organizuje komunikację w prawie całej aglomeracji. Jak poinformowała rzeczniczka Komunikacyjnego Związku Komunalnego GOP (KZK GOP), polega ono na rozszerzeniu obowiązującej taryfy strefowej o elementy taryfy czasowej.
Przy niezmiennych cenach dotychczasowych biletów jednorazowych, bilet za 2,80 zł (na jedno miasto) będzie, zatem także biletem 15-minutowym, a bilet za 3,40 zł (na dwa miasta) będzie również biletem 30-minutowym, zaś bilet za 4,20 zł (na trzy i więcej miast) pozostanie jak dotąd równocześnie biletem 60-minutowym.
Zmiana ta m.in. efekt wieloletnich starań pasażerów. Wskazywali oni na lokalną specyfikę bliskiego sąsiedztwa wielu miast, często skutkującą sytuacjami, w których nawet krótka, dwu-trzyprzystankowa podróż oznaczała dotąd konieczność skasowania droższego biletu - na dwa miasta.
Od kilku lat funkcjonowała jedynie możliwość wykorzystywania najdroższego biletu jednorazowego (na trzy i więcej miast - obecnie 4,20 zł) do jazdy przez godzinę od skasowania, niezależnie od liczby przesiadek. Teraz możliwość jazdy przez kwadrans lub pół godziny zostanie przypisana także niższym nominałom.
Z innej ważnej zmiany skorzystać będą mogli mieszkańcy kilku ważnych miast aglomeracji. W najbliższym czasie powinny zostać uruchomione nocne kursy przyspieszonej linii autobusowej nr 840, która łączy śródmieścia Katowic i Gliwic przejeżdżając przez m.in. centra Chorzowa i Zabrza. Przez ostatnie co najmniej kilkanaście lat nie było takiego nocnego połączenia - jednocześnie z Katowic do Zabrza czy Gliwic nie da się w nocy dotrzeć regionalnym pociągiem.
Luka ta zostanie zapełniona dzięki wtorkowej decyzji władz Świętochłowic - miasto leży na trasie "840-tki". Jak powiedział rzecznik świętochłowickiego magistratu Krzysztof Maciejczyk, tamtejsi samorządowcy - jako ostatni z zainteresowanych - mimo bardzo poważnego programu oszczędności zdołali wygospodarować środki na dofinansowanie nocnych kursów, dzięki zmianie rozkładu innych linii na swoim terenie.
KZK GOP to największy organizator komunikacji miejskiej w kraju - tworzy go 26 gmin; obsługuje teren zamieszkany przez ok. 2 mln ludzi. Bilety KZK GOP obowiązują również na terenie sąsiedniego związku - MZKP w Tarnowskich Górach tworzonego przez dziewięć gmin przylegających do aglomeracji katowickiej od północy. W regionie własne przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej - z odrębnymi biletami - mają Jaworzno i Tychy.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.