W poniedziałek (17 bm.) rozpoczyna się kampania "Generation Awake. Twoje wybory zmieniają świat!", czyli unijna akcja zachęcająca konsumentów do przyzwyczajenia się do efektywnego korzystania z zasobów - dowiedział się dziennikarz portalu nettg.pl w biurze prasowym Komisji Europejskiej w Warszawie.
Kampanię zainaugurowali w Polsce europejski komisarz ds. środowiska Janez Potočnik i polski minister środowiska Andrzej Kraszewski. Jej celem jest uświadomienie ludziom potrzeby mądrego korzystania z ograniczonych zasobów naturalnych i kierowania się wpływem produktów na planetę przy podejmowaniu decyzji o zakupie.
- Nasza gospodarka jest w kłopotach, a zasoby coraz bardziej się kurczą, pora więc przemyśleć nasze przyzwyczajenia. Bardziej rozsądne korzystanie z zasobów nie tylko pomaga chronić środowisko, ale też pozwala oszczędzać pieniądze i ograniczać koszty w biznesie. Chodzi o to, żeby robić więcej, zużywając mniej. Każdy może wnieść swój wkład. Pora się już obudzić! - powiedział komisarz ds. środowiska Janez Potočnik.
Główne przesłanie kampanii brzmi "konsumuj inaczej i pomyśl, zanim dokonasz wyboru". Wybierając właściwie, przyczyniamy się do zachowania zasobów naturalnych, oszczędzamy pieniądze, zmniejszamy nasz wpływ na środowisko i zapewniamy sobie bardziej trwałą przyszłość.
Główne elementy kampanii to dostępny w Internecie film, specjalna strona internetowa i profil na Facebooku, gdzie odwiedzających zachęca się do dołączenia do akcji "Generation Awake" i zobowiązania się np. do przemieszczania się wyłącznie publicznymi środkami transportu przez miesiąc albo skrócenia czasu kąpieli pod prysznicem i zmniejszenia w ten sposób zużycia wody.
Kampania ma zasięg ogólnoeuropejski, ale jej inauguracja odbywa się w Polsce, która obecnie sprawuje rotacyjne przewodnictwo w Radzie UE. Jednym z elementów otwarcia w Warszawie będzie stoisko, na którym można dowiedzieć się, jak gotować, ubierać się i korzystać z energii w efektywny sposób. Odbędzie się też debata publiczna pod hasłem "Twoje wybory zmieniają świat" z udziałem Janeza Potočnika, ministra Andrzeja Kraszewskiego oraz przedstawicieli organizacji pozarządowych i sektora prywatnego.
Imprezy inauguracyjne odbędą się też przed końcem tego roku w Republice Czeskiej, na Węgrzech i w Wielkiej Brytanii.
Kontekst kampanii:
Efektywne korzystanie z zasobów polega na używaniu ich w sposób zrównoważony - chodzi o to, by robić więcej, zużywając mniej, i ograniczać wpływ naszych działań na środowisko naturalne. Innymi słowy, chodzi o to, żeby dokonywać właściwych wyborów, które zapewnią dobrą jakość życia nie tylko nam, ale też przyszłym pokoleniom.
Bardziej efektywne korzystanie z zasobów to jedyny sposób, żeby żyć zdrowo, w dobrobycie i dobrym samopoczuciu, na czym nam wszystkim zależy w granicach możliwości naszej planety. Efektywne korzystanie z zasobów wymaga zmiany myślenia i zachowań, a także zdania sobie sprawy z tego, jak nasze wybory wpływają na zasoby naturalne. Nie chodzi o to, żeby konsumować mniej, lecz o to, żeby konsumować inaczej.
Nasza przyszłość zależy od tego, jak będziemy korzystać z zasobów teraz. W swoim pędzie do poprawy poziomu życia często konsumujemy, nie myśląc o konsekwencjach. Zapominamy o tym, że nasze zachowanie wywiera wpływ na zasoby naturalne takie jak woda, gleba, powietrze i bioróżnorodność. Nie ma nic za darmo - w miarę jak te zasoby się kurczą, nasz dobrobyt w przyszłości staje się coraz bardziej zagrożony.
Dla firm jest to sytuacja, z której mogą wyciągnąć korzyści. Zwiększenie wydajności może bowiem przyczynić się do obniżenia kosztów. Z kolei zrównoważone produkty i nowe usługi tworzą nowe rynki, a innowacja może przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności i tworzenia nowych miejsc pracy.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.