Przeciętny Polak przeznaczy na tegoroczne święta Bożego Narodzenia średnio 1122 zł - o jedną trzecią mniej niż w ubiegłym roku - wynika z badania BIG InfoMonitor. Ankietowani deklarowali, że najwięcej wydadzą na prezenty - 447 zł oraz jedzenie - 413 zł.
Z badania BIG InfoMonitor wynika również, że 4 proc. ankietowanych w ogóle nie przewiduje wydatków na tegoroczne święta. Największe wydatki deklarują osoby powyżej 65. roku życia - średnio 1162 zł. Jednocześnie mężczyźni planują wydać więcej niż kobiety (odpowiednio 1045 zł i 1001 zł).
Cytowany w badaniu główny analityk BIG InfoMonitor dr hab. Waldemar Rogowski poinformował, że szacowana średnia kwota wydatków tegorocznych spadła o jedną trzecią w stosunku do ubiegłego roku. “To bardzo wyraźny sygnał rosnącej presji kosztowej, która skłania Polaków do zaciśnięcia pasa i redefiniowania świątecznej rozrzutności. Obserwujemy przechodzenie od zakupowego impulsu do świadomego zarządzania budżetem, w którym rola mniejszych kwot zyskuje na znaczeniu“ - ocenił Rogowski.
Autorzy badania wskazali, że największy odsetek respondentów planujących wydać do 1000 zł pochodzi z woj. opolskiego (41 proc.). Mieszkańcy woj. podlaskiego wykazują większą skłonność do wydawania, gdyż 30 proc. z nich deklaruje budżet sięgający nawet 2000 zł. Największy odsetek deklarujących najwyższe planowane wydatki (powyżej 2 tys. zł) pochodzi z woj. kujawsko-pomorskiego (18 proc.).
Ponad połowa badanych uważa, że tegoroczne święta pochłoną podobne kwoty co rok wcześniej, a 34 proc. spodziewa się wyższych wydatków. Wzrost ten dotyczy głównie jedzenia (64 proc.) oraz prezentów (55 proc.). Mniej planuje wydać 13 proc. badanych, ale u prawie połowy z nich (49 proc.) oszczędność ta wymuszona jest brakiem wystarczających środków na pilne, bieżące potrzeby.
Autorzy badania zauważyli, że rozkład planowanych środków zmienia się znacząco w momencie analizy konkretnych kategorii zakupowych. “O ile w ogólnych szacunkach co czwarta osoba zakładała wydatki do 400 zł, o tyle po szczegółowym podliczeniu kosztów grupa ta maleje do 21 proc.“ - zauważyli. Jak przekazali, na podstawie kwot wskazywanych dla konkretnych kategorii wydatków świątecznych można stwierdzić, że Polacy w tym roku wydadzą o ponad 23 proc. mniej niż w ubiegłym roku.
Najwięcej spośród wszystkich kategorii Polacy wydadzą na prezenty świąteczne - średnio 447 zł. Nieco mniej, średnio 413 zł, przeznaczymy na jedzenie. Kwota na prezenty w ujęciu rocznym spadła o 18 proc., a wydatki na jedzenie o 21 proc.
W ocenie prezesa BIG InfoMonitor Pawła Szarkowskiego jest to wymowny wskaźnik zmiany postaw konsumenckich. “Polacy przeszli od priorytetu ilości do priorytetu jakości i racjonalności. Może to świadczyć nie tylko o świadomym ograniczeniu budżetu, ale o dojrzałej i bardziej przemyślanej konsumpcji, gdzie unika się marnotrawstwa i nieplanowanych nadwyżek“ - stwierdził.
Jednocześnie 9 proc. respondentów nie przewiduje wydatków na jedzenie, przy czym prawie połowa z nich (48 proc.) to osoby w wieku od 18 do 34 lat. Kolejne 22 proc. na jedzenie wyda powyżej 500 zł. W przypadku prezentów, 18 proc. nie planuje wydatków na ten cel (wzrost o 2 punkty procentowe rok do roku), a niemal połowa z nich (49 proc.) deklaruje, że pieniędzy nie wystarczy im nawet na pokrycie najpilniejszych potrzeb.
Ponadto 23 proc. pytanych przeznaczy na prezenty kwotę przekraczającą 500 zł. Wydatki na wyjazdy świąteczne ponosić będzie 40 proc., przy czym 4 proc. wyda więcej niż 300 zł. 60 proc. badanych (tyle samo mężczyzn co kobiet) deklaruje, że nie wyda nawet złotówki na świąteczne wyjazdy, przy czym 81 proc. z nich mogłoby sobie na taki wydatek bez problemu pozwolić. W przypadku ozdób świątecznych (np. choinek), 62 proc. Polaków nie planuje żadnych wydatków. Pozostała część przeznaczy na ten cel raczej niewielkie kwoty, a 4 proc. wyda powyżej 200 zł.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.