REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
15 grudnia 2025 07:04 Polska Agencja Prasowa

Świąteczne zakupy spożywcze uderzą mocno po kieszeni

Kwoty przewidziane przez Polaków na świąteczne zakupy spożywcze są wyższe
fot: Maciej Dorosiński

Najwięcej konsumentów - 23,1 proc., czyli nieco mniej niż w ubiegłym roku, planuje zmieścić się z wydatkami na świąteczne zakupy spożywcze w budżecie 100-200 zł na osobę - wynika z raportu UCE Research i Grupy Blix. Zwiększył się odsetek osób wskazujących wyższe kwoty, co odzwierciedla wzrost cen.

Jak wynika z raportu najwięcej ankietowanych - 23,1 proc. zadeklarowało świąteczne wydatki na poziomie 100-200 zł na osobę. Rok temu ta odpowiedź również była najczęściej wybierana, przy czym odsetek wyniósł wtedy 25,8 proc.

“Wymieniony przedział jest traktowany jako absolutne minimum, które pozwala zrobić podstawowe, najpotrzebniejsze świąteczne zakupy - bez luksusów, bez przesady, ale też bez dramatycznych wyrzeczeń“ - stwierdził dr Krzysztof Łuczak z Grupy Blix.

Autorzy raportu zwrócili uwagę, że przedział 100-200 zł jest najczęściej wybierany, ale odnotował też największy spadek w porównaniu do ubiegłego roku - o 2,7 punktu procentowego.

“Część konsumentów przesunęła swoje deklaracje do przedziałów z wyższymi kwotami ze względu na wzrost cen. Wpływ na to ma też większa stabilizacja finansowa części gospodarstw, które po okresie zaciskania pasa wracają do bardziej swobodniejszych zakupów. Ważne jest również rosnące zainteresowanie świadomą konsumpcją. Polacy coraz większą uwagę zwracają na to, by nie marnować żywności“ - ocenił Łuczak.

Przedział wydatków od 200 do 300 zł wskazało 20,7 proc. uczestników badania (rok temu - 18,8 proc.), od 300 do 400 zł - 12,5 proc. (w ubiegłorocznym badaniu 10,9 proc.). Kwotę powyżej 500 zł przewiduje 12,3 proc. ankietowanych (poprzednio - 11,8 proc.), natomiast 11,7 proc. (8,7 proc.) wskazało na 400-500 zł. Autorzy raportu zwrócili uwagę, że w każdym z tych przedziałów widać wzrosty.

Najmniej wskazań dotyczyło kwoty do 100 zł - zadeklarowało ją 8,5 proc. respondentów (rok wcześniej - 11,1 proc.) Z kolei wydatków nie potrafiło przewidzieć 11,1 proc. ankietowanych (w ubiegłorocznym badaniu - 12,9 proc.).

W ocenie ekspertów spadek odsetka wskazującego najniższy przedział wynika z tego, że taka kwota staje się coraz mniej realistyczna. Wzrost cen żywności sprawił, że nawet w przypadku bardzo skromnych zakupów trudno zmieścić się w takim budżecie.

Badanie zostało przeprowadzone przez Grupę Blix i UCE Research na próbie 1007 osób odpowiedzialnych za codzienne zakupy w swoich gospodarstwach domowych.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Senat: Ustawa górnicza z jedną poprawką jednak wraca do komisji. Chodzi o PG Silesia
10 grudnia 2025
18.3 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]