Edukacja młodego pokolenia w dziedzinie poszanowania środowiska naturalnego to podstawa. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach od lat aktywnie wspiera działania edukacyjne promujące ochronę środowiska. W br. Fundusz przeznaczył 606 870,36 zł na realizację warsztatów ekologicznych, wspierając tym samym sześć podmiotów z regionu. Tymczasem Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podpisał pierwsze umowy na działania edukacyjne z tworzeniem zielono-niebieskiej infrastruktury, które poprawiają retencję wody i jakość życia w miastach. W województwie śląskim przedsięwzięcie realizowane będzie w Siemianowicach Śląskich.
Dofinansowanie przyznano z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS), w ramach działania Adaptacja do zmian klimatu, zapobieganie klęskom i katastrofom. W imieniu NFOŚiGW umowy podpisał zastępca prezesa zarządu Robert Gajda, a ze strony Siemianowic Śląskich wiceprezydent Beata Gałecka.
Teoria i praktyka
Projekt „Śląski Klimat”, realizowany przez Siemianowice Śląskie, ma na celu zwiększenie świadomości klimatycznej poprzez praktyczne działania edukacyjne i tworzenie przyjaznej dla środowiska infrastruktury. W ramach przedsięwzięcia w ośmiu szkołach powstaną ogrody edukacyjne, deszczowe i sensoryczne, a także zielone ściany i łąki kwietne. Jak nas poinformowano w Urzędzie, w realizację programu zaangażowane będą cztery szkoły podstawowe: SP 5, SP 6, SP 13 i SP 16 oraz cztery ponadpodstawowe: I LO, II LO, MERITUM i ZSOiZ. Uczniowie będą uczestniczyć w warsztatach o retencji wody, bioróżnorodności i ochronie klimatu, a ich efekty zostaną przedstawione w specjalnie utworzonej platformie internetowej „Mamy Klimat”, która umożliwi śledzenie wyników pomiarów pogodowych i działań szkół.
Pierwszy etap obejmie działania mające ograniczać skutki zmian klimatu, w tym: budowę siedmiu ogrodów deszczowych, które zapobiegną m.in. zalewaniu budynków przy większych opadach deszczu, montaż zbiorników retencjonujących na wodę deszczową i jej późniejsze wykorzystanie do pielęgnacji zieleni wokół szkoły, budowę dwóch ogrodów edukacyjnych, w których uczestnicy projektu będą podczas warsztatów zdobywać wiedzę na temat skutecznych form przeciwdziałania skutkom zmian klimatu, oraz uruchomienie platformy edukacyjnej z materiałami warsztatowymi i prezentacją efektów działań realizowanych w ramach projektu. Z kolei warsztaty przewidziane w II etapie prowadzone będą przez ekspertów, specjalistów i pasjonatów, zajmujących się edukacją w zakresie szeroko pojętej ochrony środowiska. Uczniowie zdobędą wiedzę teoretyczną i praktyczną na temat przyczyn, skutków i zagrożeń związanych ze zmianami klimatu.
Podcasty i reportaże
Tematyka zajęć oraz sposób ich prowadzenia zostaną dostosowane do grupy wiekowej biorącej udział w warsztatach. Sposób realizacji warsztatów dla uczniów szkół średnich zostanie zintegrowany z profilem kształcenia klas profilowanych, np. klasa multimedialna będzie tworzyć podcasty i reportaże wideo.
Etap III zakłada promocję działań projektowych, w ramach których wyemitowane zostaną spoty w lokalnym oddziale telewizji, przeprowadzone zostaną działania edukacyjno-informacyjne za pośrednictwem lokalnego radia i prasy, powstanie portal „Mamy Klimat” prezentujący przebieg i rezultaty projektu. Zostanie także wydany „Klimatyczny poradnik” przedstawiający dobre praktyki wypracowane w projekcie oraz podsumowujący wszystkie działania zrealizowane przez uczestników. Działania edukacyjne będą prowadzone równolegle z tworzeniem zielono-niebieskiej infrastruktury, która poprawi retencję wody, zwiększy ilość terenów zielonych i pozytywnie wpłynie na mikroklimat miasta. Projekt ma charakter międzynarodowy – jego częścią jest współpraca ze szkołami w Chorwacji.
Całość wspierana ma być przez kampanię informacyjną w mediach lokalnych, w tym w telewizji, radiu i prasie. Z efektów projektu skorzystają uczniowie, nauczyciele oraz lokalna społeczność. Zakłada się, że inwestycje w zielono-niebieską infrastrukturę przyczynią się do poprawy mikroklimatu, jakości powietrza i wód gruntowych, a także ograniczenia skutków suszy i nadmiernych opadów. Całkowita wartość projektu to prawie 3 mln zł, z czego 2,3 mln zł to środki z FEnIKS.
– Dofinansowane projekty pokazują, że edukacja klimatyczna może łączyć naukę z praktyką – uczyć poprzez działanie. Dzięki środkom z Funduszy Europejskich szkoły staną się nie tylko miejscem nauki, ale też przykładem, jak dbać o wodę, zieleń i klimat w najbliższym otoczeniu. Dzięki tym inwestycjom młodzi ludzie zyskają wiedzę, która pomoże im podejmować odpowiedzialne decyzje w przyszłości, a całe społeczności lokalne – bardziej przyjazną i odporną na zmiany klimatu przestrzeń do życia – zaznacza Robert Gajda, zastępca prezesa zarządu NFOŚiGW.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.