W Gliwicach uruchomiono szerokie konsultacje społeczne dotyczące przebudowy ulicy Zwycięstwa, jednej z kluczowych arterii śródmieścia. Konsultacje trwały od 26 czerwca do 30 września i były koordynowane przez Biuro Urbanisty Miasta Gliwice. W opublikowanym raporcie miejskim zaprezentowano wyniki badań zachowań użytkowników ulicy i preferencji mieszkańców.
- Gliwiczanie jasno wskazali, że chcą ulicy z klimatem – zielonej, spokojniejszej, z miejscami do zatrzymania się i oddechu. Teraz naszą rolą jest przełożyć te oczekiwania na konkretne rozwiązania projektowe - podkreśla Agata Twardoch, dyrektorka Biura Urbanisty Miasta.
W konsultacji wzięło udział aż 2 961 osób, poprzez ankiety internetowe, wywiady w przestrzeni ulicznej, mailowe wypowiedzi, a także spotkania z Radą Dzielnicy Śródmieście, przedsiębiorcami oraz mieszkańcami. Raport wskazuje, że większość uczestników opowiedziała się za przemianą ulicy z cząstki komunikacyjnej w miejsce przyjazne pieszym, z większą liczbą zieleni i strefami zatrzymania się.
Latem na ulicy Zwycięstwa przetestowano na żywo trzy warianty nowej geometrii jezdni: jednostronnego zawężenia jezdni, zawężenia po obu stronach oraz tzw. wariantu meandrującego. W praktyce ustawiono parklety, donice, wzmocniono elementy zieleni oraz zmieniono organizację ruchu. Okazało się, że wariant dwustronnego zawężenia uzyskał aż 85,3 % poparcia wśród mieszkańców. Badania pokazały również spadek natężenia ruchu – ulica przestała być wykorzystywana w tak dużym stopniu jako korytarz tranzytowy.
Zgodnie z raportem Biura Urbanisty Miasta kolejnym etapem będzie opracowanie projektu koncepcyjnego i wdrożenie wybranych rozwiązań architektonicznych i przestrzennych. Wyróżnione zostały szczególnie trzy miejsca: plac przed urzędem miejskim, skrzyżowanie z placem Inwalidów oraz skrzyżowanie z aleją Przyjaźni, te fragmenty mają być zaprojektowane z myślą o funkcji miejskiej i wydarzeniach. Eksperci rekomendują utrzymanie spowolnienia ruchu w okresie przejściowym, bo obserwacje z prototypowania pokazały, że zmniejszenie prędkości pojazdów nie obniżyło płynności ruchu w centrum. Zdecydowanym zwycięzcą w oczach mieszkańców okazał się wariant dwustronny, który uzyskał 85,3% pozytywnych opinii. Najniżej oceniono wariant meandrujący. Mieszkańcy wskazywali, że utrudnia orientację i wprowadza chaos. Dlatego w kolejnym etapie pozostawione zostaną dwa warianty, z pominięciem meandrowania – zawężenie jednostronne i zawężenie dwustronne.
Na czas prototypowania na ulicy dostawione zostaną również donice, przeniesione z innych części miasta, żeby z jednej strony uniemożliwić „dzikie” parkowanie a z drugiej – wydzielić strefy wyłączone z ruchu. W listopadzie w pierwszej kolejności 18 donic trafi na odcinek od Rynku do ulicy Wyszyńskiego, a do udziału w obsadzaniu ich zielenią miasto zaprosi mieszkańców. Jeszcze w tym roku opracowany zostanie projekt koncepcyjny, który uwzględni wnioski z konsultacji.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.